четвер, 22 вересня 2011 р.

СПІЛКУВАННЯ З “ВАЖКИМИ ЛЮДЬМИ”


Дуже часто керівнику доводиться вирішувати конфлікти не лише в діловій, а й у особистісно-емоційній сфері взаємовідносин між співробітниками. 
При їх вирішенні застосовуються інші методи, оскільки тут, за звичай, важко визначити як об’єкт суперечок так і сферу протилежності інтересів.
При виборі ефективних методів вирішення конфліктів у особистісно-емоційній сфері бажано керуватися наступними правила поведінки з конфліктними особистостями:
1.      Варто мати на увазі, що у таких людей існують приховані потреби у задоволенні власних інтересів (наприклад у самоствердженні, підвищенні рівня самооцінки, подоланні тих якостей, які заважають їм досягати  життєвого і професійного успіху). Зокрема, агресивність може бути викликана лякливістю і малодушністю, а  зверхність – невпевненістю у власних силах.
            2.      При спілкуванні з конфліктними особистостями слід контролювати власні емоції і, по можливості, старатися  дати вихід емоціям протилежної сторони.
3.      Не приймати на власний рахунок емоції і поведінку таких людей, пам’ятаючи про те, що задля задоволення своїх потреб вони, подібним чином, поводять себе  й з іншими людьми.
4.      Бажано визначити до якого типу конфліктних особистостей можна віднести таку людину і відповідно  до цього вибудовувати власну поведінку. У своїй книзі “Спілкування з важкими людьми” Роберт Бремсон виділяє такі типи “важких людей”:
§        “агресор” – груба, дратівлива, безпардонна  людина. Як правило, за її агресивністю ховається  боязнь розкриття некомпетентності;
§        “жалібник” – людина, яка постійно звинувачує оточуючих у всіх смертних гріхах, сама ж при цьому нічого не робить для вирішення існуючих проблем.  Така поведінка психологами пояснюється як прагнення подолати невпевненість і приховати низький рівень власної самооцінки;
§        “розгнівана дитина” – спалах емоцій у таких людей свідчить про їх бажання взяти ситуацію під контроль. За психологічними характеристиками такі люди, як правило,  не бувають злими ;
§        “максималіст” – людина, яка  прагне реалізації власних потреб “тут і зараз”, навіть якщо в цьому немає необхідності;
§        “мовчун” – людина яка не говорить про свої потреби, образи, все тримає в собі, однак за певних обставин може раптово  вимістити своє незадоволення на інших;
§        “прихований месник” – людина, яка чинить неприємності людям за допомогою певних махінацій, вважаючи при цьому, що вона відновлює справедливість;
§        “хронічний звинувачувальник” -  людина, яка постійно вишукує помилки інших і вважає що вона завжди права. Цим самим вона прагне, звинувачуючи інших, вирішити власні проблеми;
§        “фальшивий альтруїст” – люди такого типу поведінки немов би роблять добро іншим, але при цьому глибоко в душі жаліють зроблене, що часто виявляється у роздратуванні, вимозі компенсацій тощо.
5. У процесі спілкування з “важкими людьми” наполягайте на тому, щоб вони говорили Вам правду, якою б вона не була. Ви повинні переконати таку людину, що Ваше відношення до неї буде ґрунтуватися на тому, наскільки вона чесно і послідовно буде взаємодіяти  з Вами.

За матеріалами посібника: Логунова М.М. Конфлікти, стреси, маніпулювання в державному управлінні: Навч. посіб./ За аг. ред.. М.М.Логунової. – К.: Вид-во НАДУ, 2008. – 79 с.

Немає коментарів:

Дописати коментар