Під мовленнєвою компетенцією ми розуміємо вміння адекватно й доречно,
практично користуватися мовою в конкретних ситуаціях (висловлювати свої думки,
бажання, наміри, міркування тощо), використовувати для цього як мовні, так і
позамовні засоби (невербальну знакову систему) та інтонаційні засоби виразності
мовлення.
Тому, можна сказати, що мовна компетенція характеризує володіння або не володіння нормами “мовленнєвих жанрів” (термін М.М.Бахтіна), а мовленнєва компетенція – нормами вербального й невербального спілкування.
Тому, можна сказати, що мовна компетенція характеризує володіння або не володіння нормами “мовленнєвих жанрів” (термін М.М.Бахтіна), а мовленнєва компетенція – нормами вербального й невербального спілкування.
На сучасному етапі при аналізі феномену мовленнєва компетентність за основу беруться досягнення таких наук як риторика, соціопсихолінгвістика, неориторика, етносоціопсихолінгвістика тощо, що дозволяє побачити у процесі мовленнєвої діяльності людини наявність мовно/мовленнєвих знань, умінь та навичок, на яких базується професійно-мовленнєва комунікація, власний повсякденний, соціальний, практично-технологічний, комунікативний, професійний досвід, інтелектуальні, художні й організаційні (лідерство, комунікабельність) здібності, моральні, етичні, релігійні та інші цінності.
Проведений
аналіз дозволів визначити наступні критерії оцінки показника “мовна/мовленнєва
компетенція та компетентність особистості”: досконале володіння нормами мови та
технікою мовлення, а також уміння правильно використовувати вербальні та
невербальні знакові системи у процесі комунікації.
Чинниками,
які впливають на мовну і мовленнєву компетентність виступають:
лексична компетенція – наявність певного запасу слів для обслуговування
професійно-мовленнєвої та інших видів діяльності і спілкування; здатність до адекватного
використання лексем, доречне вживання образних виразів (фігур і троп),
приказок, прислів’їв, фразеологічних зворотів тощо.
Фонетична
компетенція – правильна вимова усіх звуків рідної мови, звукосполучень згідно з
орфоепічними нормами, наголосів, добре розвинений фонетичний слух, що дозволяє
диференціювати фонеми; володіння інтонаційними засобами виразності мовлення
(темп, тембр, сила і висота голосу, логічні наголоси тощо); граматична компетенція
– вживання граматичних форм рідної мови згідно з законами й нормами граматики
(рід, число, відмінок, кличний відмінок тощо), чуття граматичної форми,
наявність корекційних навичок щодо правильності вживання граматичних норм;
діамонологічна компетенція – володіння діалоговими і монологовими техніками
спілкування, технікою ведення спору, технікою упізнавання невербальної знакової
системи, технікою роботи з текстовим
матеріалом тощо.
Немає коментарів:
Дописати коментар