понеділок, 7 листопада 2011 р.

УКРАЇНСЬКІ КОРЕНІ КАРТ РОЗУМУ

У 1970-і роки донецький педагог-новатор Віктор Шаталов, долаючи запеклий опір кращої в світі системи освіти, створив фантастично ефективну методику. Щоб довести її спроможність, він брав у навчання найважчі, некеровані класи. Уже через кілька місяців затяті двієчники і хулігани перетворювалися на відмінників та активістів, освоювали шкільну програму з триразовим випередженням графіка, а після випускного класу - без особливих зусиль вступали до престижних вузів.
Ядро системи Шаталова - метод опорних сигналів або етапів. Пояснюючи навчальний матеріал, Шаталов фіксував на класній дошці основний зміст уроку за допомогою ключових слів, дат, географічних назв тощо, укладених в рамки, з'єднаних стрілками, акцентованих підкресленнями тощо.
                Від звичайного конспекту «картки пам'яті» Шаталова відрізнялися продуманістю, системністю й лаконічністю. Що характерно, діти навчалися тільки під час уроку: навіщо витрачати час на домашні завдання, якщо достатньо поглянути на картку - і зміст теми сам постає в пам'яті.
Система Шаталова володіла єдиним недоліком: вона не включала в себе чітких правил складання карток. Їх якість залежала від інтуїції, досвіду та знань вчителя. Іншими словами, Шаталов в черговий раз підняв викладання до рівня мистецтва.
Система інтелект-карт, запропонована американським популяризатором науки Тоні Бьюзеном, перевершує методику Шаталова, мабуть, тільки одним - наявністю чітких правил складання карт.
Саме завдяки можливості тиражування технологія Бьюзена отримала на Заході широке поширення - у вихованні дітей і бізнес-освіті, у творчій діяльності і всіх видах бізнесу, починаючи з торгівлі, банківських послуг, виробництва і закінчуючи інформаційними технологіями, юридичними послугами і бізнес-консультуванням.

Немає коментарів:

Дописати коментар