Теорія
лідерських якостей являється найбільш раннім підходом у вивченні та визначенні
лідерства. В цьому напрямку були проведені сотні досліджень, породивши занадто
довгий список виявлених лідерських якостей.
Була змога узагальнити і
згрупувати всі раніше виявлені лідерські
якості. Було сформульовано основні п‘ять якостей, які характеризують лідера:
- розум та інтелектуальні здібності;
- панування та домінування над іншими;
- впевненість в собі;
- активність та енергійність;
- знання справи.
Однак,
ці п‘ять рис повністю не пояснюють виникнення лідера. Багато людей з цими
якостями так і залишались послідовниками. Більш пізнє вивчення привело до
виділення чотирьох груп лідерських якостей: фізіологічні, психологічні чи
емоціональні, розумові чи інтелектуальні та особистісно-ділові .
До фізіологічних відносять такі якості
людини, як зріст, вага, статура, зовнішній вигляд чи показність, енергійність
рухів та стан здоров‘я. Звичайно, в якійсь мірі може існувати зв‘язок між
наявністю цих якостей та лідерством. Однак бути фізично вище та крупніше, ніж
середня людина в групі, ще не дає ніякого права бути в ній лідером. Ті, хто ще
вірить в пріоритет фізіологічних якостей, покладаються в своїх судженнях в
значній мірі на використання сили в зайняті лідерської позиції, що не є
характерним для ефективного лідерства.
Психологічні чи емоціональні якості проявляються на
практиці головним чином через характер людини. Вони мають як спадкоємну, так і
виховну основи. Вроджені задатки – це першооснова психічних якостей, які, в
свою чергу, бувають двоїстого характеру:
- - психічні якості, які не або слабко піддаються корекції (прагнення до лідерства, схильність до ризику, темперамент);
- - психічні якості, які піддаються удосконаленню (рівень та структура інтелекту, довільна пам‘ять, адаптабельність)
Удосконалюються
психологічні якості під впливом досвіду, що його набуває людина в процесі свого
життя і діяльності.
Вивчення
розумових чи інтелектуальних якостей і їх зв‘язки з лідерством проводилось
багатьма вченими, і загалом їх результати співпадають в тому, що рівень цих
якостей у лідерів вище, ніж у не лідерів. Основними інтелектуальними
здібностями для лідера повинні бути: прагнення до постійного самовдосконалення,
схильність до сприйняття нових ідей і досягнень, панорамність мислення
(системність, широта, комплексність) і професійна предметність (знання деталей
і тонкощів управління), здатність до самоаналізу.
Особистісно-ділові
якості носять в основному характер набутих та розвинутих у лідера навичок та
вмінь у виконанні своїх функцій. Сюди можна віднести діловитість, постійний
вияв ініціативи, підприємливість, мистецтво приймати нестандартні рішення.
Теорія
лідерських якостей зазнає ряд недоліків. Перелік потенційно важливих лідерських
якостей виявився практично безкінечним. З цієї причини стало неможливим
створити “єдиний вірний” образ лідера, а отже – закласти якісь основи теорії.
Підхід, який вивчає лідерські якості цікавий, але на жаль, не приніс користі
практиці. Він, однак, послужив поштовхом до виникнення й розвитку інших
концепцій лідерства.
Немає коментарів:
Дописати коментар