В управлінні персоналом нерідко
використовується класифікація лідерів в залежності від їх сприйняття групою.
Згідно з таким критерієм виділяються такі типи лідерів:
1. «Один з нас». Лідер цього типу
особливо не виділяється серед членів групи. Він сприймається як «перший серед
рівних» у певній сфері, найбільш удачливий або волею випадку опинився на
керівній посаді. В цілому ж він, на думку групи, живе, радіє, страждає, приймає
правильні рішення, робить помилки і т.п., як і всі інші члени колективу;
2. «Кращий з нас». Лідер, що
належить до даного типу, виділяється з групи по багатьом (діловим, моральним,
комунікаційним і іншим) параметрам і в цілому сприймається як зразок для наслідування;
4. «Служитель». Такий лідер
завжди прагне виступати в ролі виразника інтересів своїх прихильників і групи в
цілому, орієнтується на їх думку і діє від їх імені.
Типи сприйняття лідера окремими
членами групи часто не збігаються або накладаються один на одного. Так, один
співробітник може оцінювати лідера як «одного з нас», інші ж сприймають його
одночасно і як «кращого з нас», і як «служителя» і т.п.
Лідерство різниться за силою
впливу на членів групи (організації). Одного лідера люди слухаються
беззаперечно, радам ж або вказівкам іншого слідують лише до тих пір, поки вони
не вступають в протиріччя з їхніми власними інтересами і установками.
В цілому повноцінне лідерство
дозволяє управляти людьми без їх опору і невдоволення, формального контролю,
страху і покарань. На думку багатьох вчених, лідерами «народжуються», проте в
ще більшому ступені ними стають за допомогою навчання, наполегливої індивідуальної
роботи, освітленого знаннями практичного досвіду і придбаних в ньому навичок.
Спираючись на все це, в принципі практично кожен компетентний керівник може
стати діловим, а багато в чому і емоційним (правда, це потрібно далеко не
завжди) лідером.
За матеріалами сайту http://hrm.ru/vyjavlenie-razvitie-i-zashhita-liderstva
Немає коментарів:
Дописати коментар