Якщо одним із завдань "комунікативної атаки" є завоювання
ініціативи у спілкуванні, то доречно в цьому випадку звернутись до рекомендацій
В.А.Кан-Калика. Багаторічний досвід викладацької діяльності дав можливість
ученому встановити перелік факторів, наявність
яких забезпечує ініціативу педагога в спілкуванні. До таких факторів
належать:
- чіткість організації початкового контакту з класом;
- оперативність у переході від організаційних процедур до ділового спілкування;
- відсутність проміжних зон між організаційними і змістовними аспектами початку взаємодії;
- оперативність у досягненні соціально-психологічної єдності з класом;
- введення особистісних аспектів у взаємодію з учнями;
- переборення стереотипних і ситуативних негативних установок на окремих учнів;
- організація цілісного контакту з усім класом;
- забезпечення зовнішнього комунікативного вигляду вчителя (підтягнутість, зібраність, охайність);
- скорочення педагогічних вимог, які щось забороняють, і розширення позитивно-орієнтованих педагогічних вимог;
- реалізація мовленнєвих і невербальних засобів взаємодії, активне включення міміки, мікроміміки, "контакту очей" і т.п.;
- "транслювання" в клас особистої прихильності до дітей;
- розуміння ситуативної внутрішньої настроєності учнів і врахування її у спілкуванні, передача учням цього розуміння;
- введення на початковому етапі взаємодії завдань і питань, які можуть мобілізувати аудиторію;
- формулювання яскравих, приваблюючих цілей діяльності і порад шляхів їх досягнення.
Більшість
із зазначених факторів мають узагальнюючий характер і потребують певної
конкретизації, хоча їх роль у спілкуванні заперечувати не можна. А із даного їх
переліку, засобами, які доцільно використати на початковому етапі
"комунікативної атаки", можуть бути: введення завдань і питань, які
мобілізують аудиторію; формулювання яскравих і приваблюючих цілей діяльності і
показ шляхів їх досягнення. Можливий і інший шлях проведення початкового етапу "комунікативної
атаки", де будуть використовуватись короткий виклад якогось цікавого
факту, історії, зіставлення різних точок зору з одного і того ж питання, що
пропонується в роботах з ораторського мистецтва .
У деяких дослідженнях звертається увага на необхідність використання на
початку спілкування з аудиторією так званої "початкової паузи". Психологічне призначення цієї паузи,
як стверджують В.А.Кан-Калік, З.В.Савкова, з одного боку полягає в тому, що
вона дозволяє аудиторії певним чином звикнути до педагога (оцінити його
зовнішній вигляд, виявити його бажання працювати з даними людьми і в даний
час), з другого боку - правильне її використання дає можливість привернути
увагу цієї аудиторії до педагога.
Проте результати теоретичної розробки і апробації "комунікативної
атаки" як методу формування комунікативних умінь виявили цілковиту
неможливість звернення в даному випадку до "початкової паузи".
"Комунікативна атака", як відомо передбачає проведення своєрідного
комунікативного "натиску"
педагога на аудиторію з моменту його появи, що зумовлюється необхідністю
встановлення професійно-педагогічного контакту в спілкуванні. Цей
"натиск" виражається в спрямованості погляду педагога, мускульній
мобілізованості, інтонаційній виразності мовлення. З огляду на сказане зрозуміло,
що "початкову паузу" ніяк не
можна використовувати у "комунікативній атаці".
Немає коментарів:
Дописати коментар