Проведення "комунікативної
атаки" базується на певних вимогах до мовлення педагога, і, перш за все,
до його інтонаційної виразності.
Під інтонаційною виразністю
мовлення розуміють вираження почуттів і емоцій за допомогою голосу. Із засобів
інтонаційної виразності мовлення» які е найхарактернішими для "комунікативної
атаки", увагу, передусім, потрібно звернути на темп мовлення, паузи,
логічні наголоси і дати їм коротку характеристику.
Так, темп мовлення - швидкість вимови
складів, слів, фраз, що залежить від індивідуальних звичок людини, її
характеру, настрою, темпераменту. Доречно наголосити, що темп мовлення педагога,
як відзначають у своїх дослідженнях О.Ф.Бондаренко та З.Г.Зайцева, залежить від
мети, вікових та індивідуальних особливостей аудиторії, характеру навчального
матеріалу, міри складності його змісту.
Паузи у мовленні
визначаються як тимчасові зупинки його звучання. Паузи розділяють мовленнєвий
потік на складові частини і відіграють значну роль в організації сприймання та
засвоєння матеріалу.
Слід підкреслити, що мовлення
педагога без пауз сприймається аудиторією приблизно так, як мовлення в
швидкому темпі. Характерною особливістю такого мовлення є монотонність.
Водночас потрібно звернути увагу на те, що велика кількість пауз у
педагогічному мовленні уповільнюють його темп, негативно впливають на
ефективність сприймання матеріалу.
Практика формування педагогічного
спілкування впевнює, що запровадження такого технологічного прийому як
"комунікативна атака", потребує використання логічних та
організаційних пауз.
Логічні паузи дають змогу
педагогу обдумати наступну фразу, а аудиторія в цей час осмислює те, що сказав
педагог, мобілізує увагу для сприймання нового матеріалу. Організаційні паузи у
"комунікативній атаці" потрібні педагогу для того, щоб зосередитись
для переходу від одного її етапу до іншого.
В організації смислової структури
мовлення значна роль належить й логічним наголосам. Слід пам’ятати, що
вони визначаються як довільне виділення одного із елементів висловлювання з
метою збільшення його семантичного значення. За допомогою логічних наголосів
виділяються слова, які несуть більше смислове навантаження. Зазначимо, що
правильне використання логічних наголосів робить мовлення зрозумілим, точним.
Водночас надмірна кількість логічних наголосів збіднює мовлення, веде до
перекручення думки.
З огляду на сказане, ніяк не
завадить підкреслити, що "комунікативна атака" буде невдалою або
взагалі неможливою, якщо мовлення педагога характеризується такими недоліками:
неправильна дикція, невміння інтонувати мовлення, неправильні наголоси,
надмірна чи недостатньо голосна вимова, невиправдане уповільнення темпу.
Немає коментарів:
Дописати коментар