Історія римського красномовства зберегла чимало імен, але
серед них лише деякі належать видатним промовцям. Одним з таких був Марк Туллій
Ціцерон.
Ораторський
ідеал – свідоме володіння усіма засобами, які повинні зацікавити і переконати
слухача. Ораторський талант, на думку Ціцерона – це велика рухливість розуму і
фантазії, які здатні швидко знаходити матеріали, складати промову пишно,
прикрашати її, міцно і надовго запам’ятовуватись.
Ораторська
практика Ціцерона є втіленням у життя його стилістичних концепцій, які зумовили
створення великим промовцем свого неповторного стилю. На промовах, що
збереглися, легко помітити еволюцію способу словесного викладу та манери
виголошення оратором промов.
Якщо оратору доручають важкі та складні судові справи, промовець повинен старанно та глибоко вивчати їх, якщо вирішив ними зайнятися. Глибоке вивчення справи дає можливість ораторові визначити суть суперечки, її причину. Головною метою промови було переконати слухачів. Для цього, свідчить Ціцерон, повинні опиратися на три речі:
- треба довести, що правдою є те, що ми захищаємо;
- нам потрібно зробити спільниками тих, хто спочатку
до нас не прислухався;
- скерувати їх почуття туди, куди вимагає справа.
Ціцерон визначає два джерела доказів:
-
першим
джерелом вважалися документи ,що пов’язані з самою справою. Це могли бути акти,
договори, угоди.
-
другим
джерелом – була особа оратора.
Промова,
твердить Ціцерон, якою оратор намагається зворушити слухачів, мусить хвилювати
його більше, ніж будь-кого з присутніх.
Кожен крок промовця повинен бути обережним, обміркованим,
щоб не викликати у людей злоби. Оратор повинен спрямовувати ненависть і гнів на
противника і відвертати їх від себе та підсудного, так само слід
використовувати й почуття надії, радості та досади.
Ціцерон
твердив, що корисно збуджувати сміх, бо веселість примножує прихильність
слухачів. Найчастіше оратор використовує сміх тоді коли зазнає нападу
противника.
Промовцю для виголошення дорадчих промов треба мати розум,
шану громадян, красномовність. Перед сенаторами оратор викладає свої міркування
стисло, не займаючи великої кількості часу. Промови мали бути сповнені сили,
вагомості та різноманітності викладу.
Коли оратор, каже Ціцерон, щось радить народові у
державних справах, то сам мусить добре вивчати державний лад. Щоб впливати на
народ, треба також знати його звичаї, людей.
У промовах перед народом, твердив Ціцерон, потрібно
уникати слів які можуть образити його, викликати загальне обурення.
Мова ораторів мусить бути ясною. Оратор повинен володіти
чистою літературною мовою, а слова не повинні містити у собі двозначності.
Промова має бути поважною, приємною, вченою, ввічливою, елегантною, відбивати
необхідну кількість почуттів, страждань.
У
промовах Ціцерон радить уникати простих і застарілих слів, а натомість вживати
слова вишукані та ясні. Інколи оратор використовує побіжний огляд, стисле
пояснення основних питань. Оратор використовує гіперболу, вагання, поправку до сказаного,
гнів, прохання та інші стилістичні засоби.
Ціцерон зупиняється на образі досконалого оратора. Такий
оратор володіє всіма трьома стилями – низьким, поміркованим і високим.
Найуживанішими засобами красномовства Ціцерон вважав етос
і патос.
Етос використовує для змалювання характерів, звичаїв,
способів життя, патос – для збудження слухачів.
Виконавська майстерність зворушує всіх, бо людські
почуття збуджуються однаковими чинниками.
Немає коментарів:
Дописати коментар