Як
бачимо, процес формування висококваліфікованого фахівця буде недостатнім, якщо
у нього не будуть сформовані мовленнєві навички і уміння професійного
спілкування.
У сучасному трактуванні професійне спілкування означає усний контакт між партнерами (співбесідниками), з метою вирішення ділових проблем, і базується на трьох складових:
- уміння зацікавити співбесідника у корисності запропонованої теми (проблеми);
- створення взаємної довіри;
- використання засобів впливу та переконання при передачі інформації під час спілкування.
Таким
чином, щоб досягти мети спілкування, необхідно володіти певними ораторськими навичками
й вміннями. Цією проблемою займається теорія комунікації, яка складається з
таких наукових гілок, як функціональна стилістика, лінгвістика тексту, культура
мовлення, теорія мовленнєвого етикету, риторика.
Слово
“риторика” походить від грецького “rhetorike”, що у перекладі означає
“ораторське мистецтво”. Але в історії цей термін ніколи не тлумачили однаково.
Навколо терміна “риторика” і досі точаться суперечки серед лінгвістів,
психологів, філософів, педагогів. З одного боку, ця найдавніша з лінгвістичних
дисциплін ще в давнину була визнана наукою про переконливу мову, про форми та
методи мовленнєвого впливу на аудиторію. “Визначимо риторику, – писав
Аристотель, – як здатність знаходити можливі способи переконання стосовно даного
предмету”.
З другого
боку, у тій же “Риториці” Аристотель називає риторику “мистецтвом, що відповідає
діалектиці”.
Знання
системи логічних доказів, майстерність і вміння знаходити ці способи у кожній
конкретній ситуації визначили подвійну природу риторики.
Тривалий
час риторика була наукою про публічне усне мовлення, про способи доведення і переконання,
про форми впливу на аудиторію. У ХVІІІ столітті погляди на предмет риторики
змінюються. У своїй книзі “Краткое руководство к красноречию” (1748 р.) М.В.
Ломоносов визначив риторику як науку про писемне і усне мовлення. М.В.
Ломоносов у своєму “руководстве” підкреслив важливість урахування у процесі
мовленнєвої діяльності соціального контексту, вказав на його зв’язок з
характером мовлення.
Поступово
загальна риторика починає розпадатись на самостійні дисципліни – стилістику,
поетику, герменевтику, теорію літератури – і ряд спеціальних риторик, які
з’явились у суспільній сфері діяльності: дипломатичне красномовство, судове,
академічне, політичне, духовне, торгове (ділове), військове. Таке виділення
спеціальних риторик було зумовлено специфікою функціонування мови у різних
сферах суспільного життя і різними задачами спілкування.
Якщо
політичне красномовство, що враховує специфіку виступу перед великою
аудиторією, використовує одні прийоми, то ділова риторика, що в основному зорієнтована
на персональне спілкування, – інші. “Ділова риторика – це галузь людської
культури, що вміщує в собі науку, мистецтво і живу людську практику
переконливої і ефективної мови у різних жанрах ділового спілкування”, – пише у
своїй книзі “Ділова риторика” В.І. Андрєєв. Можемо додати, що ділова риторика
відрізняється від усіх інших спеціальних риторик тим, що розглядає сферу
міжособистісних відносин у соціальному аспекті. Персонально адресована мова має
такі специфічні риси, які неможливо не враховувати, говорячи про успішну
комунікацію.
Предметом
ділової риторики є правила і прийоми ефективного ділового спілкування. Результативність
мови стає тим практичним показником оволодіння уроками мовленнєвої майстерності,
який забезпечує персональний престиж, зростання та конкурентоспроможність. У
сучасному західному менеджменті сьогодні високо ціняться такі якості керівника,
як уміння працювати з людьми, тобто уміння переконувати у своїй правоті,
стимулювати роботу підлеглих.
Немає коментарів:
Дописати коментар