Необхідність визначення стадіальності проведення "комунікативної
атаки" зумовила звернення до робіт К.С.Станіславського та В.А.Кан-Калика.
Як відомо, в розробленому видатним театральним педагогом ученні про сценічне
спілкування визначені стадії цього
процесу (орієнтування в умовах, що оточують, і вибір об’єкта; підхід до
об’єкта, привернення до себе його уваги; "зондування" душі об’єкта.
передача своїх "бачень" об’єкту за допомогою променевипускання;
відгук об’єкта і обмін променевипусканням
їм з обох сторін).
Спираючись на дані положення, В.А.Кан-Калик розрізняє, як він пише,
основні стадії педагогічного спілкування. Ці стадії спілкування, відповідно,
можна визначити і в "комунікативній атаці". Виходячи зі сказаного,
дамо коротку характеристику зазначених стадій.
Перша стадія
спілкування
в роботах В.Л.Кан-Калика називається "орієнтування в умовах
спілкування" Як визначає дослідник, на цій стадії відбувається складний
процес пристосування загального стилю спілкування до його сьогоднішніх умов
(тобто лекції, уроку і т.п.), що базується на таких важливих моментах:
- усвідомлення педагогом свого особистого стило спілкування з вихованцями;
- відновлення в комунікативній пам’яті попередніх особливостей спілкування з даною аудиторією;
- уточнення стилю спілкування в нових комунікативних умовах діяльності.
Якщо
ж педагог вперше зустрічається з даною аудиторією, то реалізація вказаної
стадії спілкування зумовлюється ще й докомунікативною атмосферою, яка
створюється на основі початкової інформації педагога про учнів і учнів про
педагога .
Можна
погодитись з цим аналізом першої стадії спілкування, але е всі підстави
запропонувати і інший підхід до розуміння її суті. Цей підхід базується на
дослідженнях О.О.Леонтьєва , який
вводить поняття "орієнтування в ситуації спілкування".
Даний
вид орієнтування, як пише О.О.Леонтьєв повинен включати три аспекти. По-перше, це орієнтування
в просторових умовах спілкування і більше того в таких обставинах, які
піддаються зоровому та кінетичному сприйманню; по-друге, це орієнтування в часових умовах
спілкування (насамперед, наявність чи відсутність дефіциту часу), і, по-третє,
це орієнтування в так званій соціальній
ситуації спілкування, тобто в актуальних соціальних взаємовідносинах між
тими, хто спілкується. Порівняння двох точок зору на розуміння першої стадії
спілкування впевнює в доцільності звернення до досліджень О.О.Леонтьєва, який
глибше розкриває її сутність.
Таким
чином, перша стадія проведення "комунікативної атаки" буде
визначатись як стадія орієнтування в ситуації спілкування, що включає три
вказаних аспекти.
Друга стадія спілкування, як її називає В.А.Кан-Калик, - привернення до себе уваги об’єкта
спілкування.
Третя стадія спілкування у
К.С.Станіславського називається "зондуванням душі об'єкта".
В.А.Кан-Калик підкреслює , що вказану стадію треба розглядати як своєрідний
пошуковий етап, на якому відбувається коригування раніше продуманих прийомів
спілкування.
Потрібно зрозуміти, що ця стадія має
своєрідний передстартовий характер, бо на ній педагог уточнює свої уявлення про
ситуацію спілкування, про рівень готовності до нього аудиторії.
Четверту стадію спілкування
видатний театральний педагог розглядає як передачу своїх "бачень"
об’єкту за допомогою "променевипуекання". Слід сказати, що явище
"променевипускання" полягає в умінні педагога використовувати
міміку, мікроміміку, голос, інтонаційну виразність мовлення, систему "пристосувань"
з метою примусити об’єкт не тільки почути, а й побачити те, про що йде мова. У
педагогічному спілкуванні і, зокрема, в "комунікативній атаці", ця
стадія буде розглядатись як етап вербального спілкування педагога з аудиторією.
Є остання, п’ята стадія
спілкування - зворотний зв’язок , який здійснюється в двох основних напрямках -
змістовному і емоційному. Водночас, на нашу думку, сутність "комунікативної
атаки" визначає першочергову роль емоційного аспекту зворотного зв’язку,
що сприймається через емоційний настрій аудиторії й виражається в поведінці
вихованців і в загальній атмосфері діяльності.
Потрібно ще раз підкреслити, що розглянуті етапи спілкування необхідно
аналізувати також як етапи проведення "комунікативної атаки", хоча
вона триває порівняно недовго, тобто припадає на короткий період спілкування з
аудиторією.
Немає коментарів:
Дописати коментар