Делегуванням
називається передоручення робочої задачі, а також передача компетенції і
відповідальності для її виконання підлеглому.
Тобто, одночасно з робочою задачею для її
виконання повинні делегуватися також необхідна компетенція і відповідальність у
спеціальній сфері (функціональна відповідальність). Начальник зберігає за собою
відповідальність за керівництво (управлінську відповідальність), що не може
бути делегована.
Делегування може:
·
або здійснюватися на тривалий термін (тривале
чи генеральне делегування);
·
або обмежуватися разовими дорученнями (разове
делегування).
Переваги делегування
Делегування означає саморозвантаження. Воно
вивільняє час для виконання керівних
функцій (задач А) і надає шанси співробітникам для розкриття своїх здібностей
(мотивація).
Делегування в однаковій мірі вигідно і для
керівника, і для підлеглих.
Незважаючи на ряд переваг делегування, на
практиці воно далеко не завжди використовується ефективно. Причини незадовільного
делегування найчастіше - в особливостях особистості керівника. Це, наприклад,
недооцінка делегування або недостатнє володіння технікою делегування.
Умови делегування
Успішне делегування припускає:
· по-перше, готовність делегування (бажання);
· по-друге, здатність делегувати (можливість).
Основні правила (техніка) делегування:
1) Підібрати придатних співробітників;
2) Розподілити сфери відповідальності;
3) Координувати виконання доручених задач;
4) Стимулювати і консультувати підлеглих;
5) Здійснювати контроль робочого часу і результатів;
6) Давати оцінку своїм співробітникам (насамперед хвалити, але і конструктивно критикувати);
7) Припиняти спроби зворотного делегування.
Правила делегування для підлеглих:
1) Самостійно здійснювати делеговану діяльність і приймати рішення під свою
відповідальність;
2) Вчасно і докладно інформувати керівника;
3) Доводити до відома керівника всі незвичайні випадки;
4) Координувати свою діяльність зі своїми колегами і піклуватися про обмін інформацією;
5) Підвищувати кваліфікацію, щоб відповідати вимогам посади.
Що делегувати, а що ні?
Делегувати в будь-якому випадку треба:
·
рутинну роботу;
·
спеціалізовану діяльність;
·
приватні питання;
·
підготовчу роботу (проекти і т.п.).
Не підлягають
делегуванню:
·
такі функції, як установлення цілей,
прийняття рішень по виробленню стратегії підприємства, контроль результатів;
·
керівництво співробітниками, їхня мотивація;
·
задачі високого ступеня ризику;
·
незвичайні виняткові справи;
·
актуальні, термінові справи, що не залишають часу для пояснення і повторного
огляду;
·
питання суто довірливого характеру.
Коли треба делегувати?
·
У щоденних робочих ситуаціях - так часто і
так багато, як тільки можна і наскільки дозволяє робоча обстановка і потенціал
співробітників;
·
У випадку істотних змін робочої ситуації, що
вимагають нового розподілу функцій і повноважень, а саме:
·
при зміні структури персоналу (нове
призначення, підвищення, звільнення);
·
при реорганізації і структурній перебудові
відділу;
·
у випадку настання особливих подій, криз;
·
з появою нових сфер діяльності чи при зміні
компетенції.
Кому делегувати?
Співробітникам, що знаходяться у вашому
безпосередньому підпорядкуванні.
Делегувати треба не тільки самим здатним
співробітникам, які можуть узяти додаткову роботу, але і співробітникам, що
мають вільний час. Враховуйте також можливість делегування співробітникам, що
хочуть узяти на себе виконання важких задач і які мають потребу надбання
досвіду, а також тим, здатності яких потребують перевірки і подальшого
розкриття.
Делегувати можна також не тільки своїм
підлеглим, але й іншим підрозділам, а також сервісним службам.
Немає коментарів:
Дописати коментар