Ще на початку ХX
століття проблема лідерства дедалі частіше почала привертати до себе увагу,
особливо в нестабільні періоди соціального розвитку.
Слово «лідер»,
згідно з Оксфордським словником англійської мови, виникло в XIII столітті. У
слов'янських, романських й інших мовах немає аналога відповідному
англійському слову.
Запозичене зі старослов'янського слово «вождь» етимологічно означає «проводир війська» або пізніше — «загальновизнаний ідейний керівник партії, громадського руху».
Запозичене зі старослов'янського слово «вождь» етимологічно означає «проводир війська» або пізніше — «загальновизнаний ідейний керівник партії, громадського руху».
Лідерство є
центром групового процесу, мистецтвом переконуючої згоди й феноменом влади й
ініціювання структури. З'ясовано, що лідерство — це функція, пов'язана з
позицією, виконанням ролі, з поведінкою і структуруванням очікувань.
Використання поняття «лідер» у
сфері соціальних і політичних наук, тобто в описі великих соціальних груп,
спільнот або держав, зіставляють із такими поняттями, як «влада», «авторитет»,
«вплив», «керівництво», «управління», «адміністрування» тощо.
Керівництво нерозривно
пов'язане з організацією й процесами, що відбуваються в ній, а лідерство
можливе й поза нею. Функція управління стосується посади в ієрархії. За керівником
товариші по службі йдуть через формальні причини, а за лідером послідовники —
через суб'єктивні. У керівника є підлеглі, а в лідерів — прихильники, що
визнають привабливі цілі лідера.
Лідер — той, хто
перетворює товаришів по службі (незалежно від того, підлеглі вони чи ні) на
людей, які співпрацюють із ним через переконання. Такі особистості можуть
прищеплювати іншим усвідомлення важливості виконуваної справи, а звідси — любов
до роботи.
Відмінності між управлінням і лідерством: «Управління
можна визначити як розумовий і фізичний процес виконання запропонованих
доручень і вирішення певних завдань. Лідерство ж, навпаки, є процесом, за
допомогою якого одна особа впливає на членів групи».
Ієрарх, керівник, адміністратор очолюють
персонал унаслідок формальної організації — делегування повноважень.
Стратег — керівник,
який здійснює розробку, реалізацію й корекцію стратегій. Дії лідерів не
обмежуються рамками якихось повноважень і структур. Реально керівник часто
домінує поза залежністю від його формальної посади в організаційній ієрархії.
Він ефективно управляє своїми підлеглими, визнаний ними і як організаційний
лідер.
Основна функція такого лідера — функція прийняття рішень. Перед виконавчим лідером-адміністратором
(менеджери) ставлять завдання узгодити, гармонізувати дії:
1) організації із суспільством;
2) членів організації з її
цілями;
3) індивідуальні інтереси із
всезростаючими інтересами колективу. Це узгодження може бути статичним або
динамічним, творчим або тривіальним, гармонічним або не зовсім злагодженим,
синергетичним або таким, що саморуйнується.
За матеріалами
сайту http://personal.in.ua/index.php?idn=10
Немає коментарів:
Дописати коментар