У цьому разі необхідне поєднання
особистісних рис із професійною компетентністю (найчастіше тут мають на увазі
наявність аналітичних здібностей, професійних знань, вміння управляти). Для
ефективного лідера необхідні, як переконує практика, такі здібності:
ㅡ
здійснювати
стратегічне окреслення перспектив розвитку керованої організації (часовий
обрій — природна схильність людини до стратегічної й тактичної діяльності).
ㅡ
моделювати складну
ситуацію, прораховувати ризик, змінювати організаційну структуру й культуру.
Для управління змінами необхідні такі якості:
ㅡ
харизма (спроможність вселяти віру в
себе й свої можливості);
ㅡ
інтелектуальне
піднесення (здатність
переконувати дослідників у новому рішенні старих проблем);
ㅡ
емоційність (уміння задовольняти емоційні
потреби свого оточення).
Результати досліджень розкрили важливість для лідера ще
однієї якості — емоційної інтелігентності, що передбачає самопоінформованість,
саморегуляцію, мотивацію до досягнень, емпатію, соціальні навички. Сучасна
практика доводить важливість використання парадигми кадрового менеджменту, в
основі вирішення його організаційних завдань — командний метод управління.
Доктрина командного менеджменту — це синтез послідовних
трансформацій організаційних культур, що відбуваються відповідно до вимог
часу. Лідерство — форма діяльності, що виявляється у відносинах між лідером і
тими, хто підтримує його і йде за ним, в особливих рисах характеру лідера й
реакції інших людей. Загальна ознака лідерства — вплив одного або кількох
людей на більшість інших.
Під впливом мають на увазі будь-яку поведінку одного
індивіда, що вносить зміни в поведінку, відчуття інших або іншого індивідів.
Цей «вплив лідера передбачає його позитивне сприяння в досягненні спільних
цілей», що й визначає властиву йому функцію як одну з форм міжособистісного
спілкування й взаємодії в команді для вирішення спільних завдань.
Лідер здійснює вчинки («акти лідерства»), структура яких
характеризується елементами, що взаємодіють між собою і змінюються; певними
особистісними рисами лідера, його здібностями, можливостями для реалізації
цілей інших людей у процесі ситуаційної взаємодії. Таке домінування існує
всередині групи, де лідер займає певну позицію й виконує роль задля досягнення
цілей групи, колективу; оцінювати лідера пропонують за ступенем і якістю впливу
на членів групи і внутрішньогрупові процеси, на зміну характеристик складу
групи, природу й ефективність її діяльності.
В управлінні розвитком важливо знати владу й джерело
впливу. В одному випадку призначена на посаду людина бере у свої руки владу й
впливає на інших, в іншому — природа цієї влади виявляється в добровільному
об'єднанні. При цьому відповідний статус не нав'язаний ззовні, — його визначає
група.
Провідна роль надається добровільно, а влада начальника
приходить у групу ззовні. Лідер не захищений від санкцій проти себе з боку
групи, якщо його поведінка не відповідає прийнятим морально-етичним нормам. А
керівник, наприклад, фірми, залежить від певних санкцій не з боку групи, а з
боку тієї організації, що доручила йому керівництво цією групою.
Немає коментарів:
Дописати коментар