«Лідер» і
«послідовники» взаємно доповнюють одне одного. Не може бути першого без
других, і навпаки.
Роль послідовника й позицію лідерів не можна закріпити за
людиною на надто довгий строк. Нерідко відбувається обмін ролями. Особливо
активні послідовники часто ініціюють вчинки лідера.
Щодо ситуацій, то це — набір відносин, установок і
цінностей, з якими людині або групі людей доводиться мати справу й завдяки
якому дії планують заздалегідь, а успішне завершення дій заохочується.
Ситуація характеризується структурою міжособистісних внутрішньогрупових відносин
усередині групи і її властивостей; рисами культури (субкультури) певної групи й
умовами її існування; системою базових та індивідуальних цінностей і відносин.
Людина стає лідером не через формальну наявність у неї
певних рис характеру, а завдяки здатності застосовувати окремі свої якості
залежно від ситуації й у такий спосіб установлювати між собою й членами групи
відносини типу «лідер — послідовники». Однак визначальний елемент лідерської
діяльності і її процесу — ціль, реалізовувана через функції й завдання. Ціль
передбачає діяльність групи й лідера.
Отже, фіксуються взаємозв'язки, взаємодія й взаємовплив
елементів лідерства (лідер, послідовники, середовище, ціль (завдання)), які не
є набором особистих якостей або здібностей індивіда, — це вид міжособистісних
відносин, що проявляється через цілеспрямовані або навмисні впливи й динаміку
процесу лідерства і набуває різноманітних форм залежно від ситуації, цілей і
завдань, міжособистісного сприйняття, оцінок і відносин.
З огляду на те, що група має, як правило, два види потреб
— досягнення організаційних цілей і самозбереження, фахівці виділяють два типи
(моделі) лідерів: «ділові» й «емоційні».
Домінування в організації — це складова загальнішого
процесу в суспільстві — диференціації ролей, коли виділяються люди, здатні
виконати певні функції, зокрема лідерські. Використання поняття «лідер» у сфері
соціальних і політичних наук, тобто в описі великих соціальних груп, спільнот
або держав, зіставляють із такими поняттями, як «влада», «авторитет», «вплив»,
«керівництво», «управління», «адміністрування» тощо.
Керівництво нерозривно пов'язане з організацією й
процесами, що відбуваються в ній, а лідерство можливе й поза нею. Функція
управління стосується посади в ієрархії. За керівником товариші по службі
йдуть через формальні причини, а за лідером послідовники — через суб'єктивні.
У керівника є підлеглі, а в лідерів — прихильники, що визнають привабливі цілі
лідера.
Лідер — той, хто перетворює товаришів по службі
(незалежно від того, підлеглі вони чи ні) на людей, які співпрацюють із ним
через переконання. Такі особистості можуть прищеплювати іншим усвідомлення
важливості виконуваної справи, а звідси — любов до роботи. Відмінності між
управлінням і лідерством: «Управління можна визначити як розумовий і фізичний
процес виконання запропонованих доручень і вирішення певних завдань.
Лідерство ж, навпаки, є процесом, за допомогою якого одна особа впливає на
членів групи».
Ієрарх, керівник, адміністратор очолюють персонал
унаслідок формальної організації — делегування повноважень. Стратег — керівник,
який здійснює розробку, реалізацію й корекцію стратегій. Дії лідерів не
обмежуються рамками якихось повноважень і структур. Реально керівник часто
домінує поза залежністю від його формальної посади в організаційній ієрархії.
Він ефективно управляє своїми підлеглими, визнаний ними і як організаційний
лідер.
Основна функція такого лідера — функція прийняття рішень.
Перед виконавчим лідером-адміністратором (менеджери)
ставлять завдання узгодити, гармонізувати дії:
1) організації із суспільством;
2) членів організації з її цілями;
3) індивідуальні інтереси із всезростаючими інтересами
колективу.
Це узгодження може бути статичним або динамічним, творчим
або тривіальним, гармонічним або не зовсім злагодженим, синергетичним або
таким, що саморуйнується.
Немає коментарів:
Дописати коментар