Виділяють чотири стадії розвитку групи: Перша
стадія - знайомство.
Якщо учасники один одного не знають, то вони
відчувають невпевненість, скутість. На цій стадії енергія групи низька і
залежить від енергії тренера. Тут важливі голос і жести тренера. Голос повинен
бути гучним (в межах розумного!), Енергійним.
Слова вимовляються чітко. Інтонація насичена різними
емоційними відтінками. Жести чіткі, відкриті. Тренер повинен рухатися природно
і вільно. Як він рухається на цьому етапі і як говорить, так потім буде
працювати група (енергійно, або уповільнено - залежить від вас).
• Провести ритуал знайомства, на якому кожен отримує
можливість висловитися. Учасники можуть висловити свої очікування від тренінгу,
а можуть у більш творчій манері повідомити про себе, починаючи фразу зі слів
"Ви не повірите, що я ..." Тренер ще раз повторює чітко їх імена, щоб
вони краще запам'яталися. Очікування тренер записує на дошку.
• Тренер сам звертається до учасників персонально в
процесі тренінгу, називаючи їх по іменах. При цьому важливо дивитися в очі
періодично кожному учаснику, а не тільки тим, хто сидить навпроти тренера.
Зазвичай з поля зору тренера випадають ті два учасники, які сидять поруч з
тренером - важливо свідомо звертати на них увагу.
• Прийняти правила тренінгу, щоб закріпити атмосферу
конструктивної взаємодії. Принципи "аналіз без оцінки», «тут і тепер»,
«конструктивна активність", "дотримання регламенту» та "зняття
погон". Кожне правило важливо пояснити з точки зору корисності для
учасників, потім дати можливість внести зміни, якщо когось щось не влаштовує. Після
того, як правила влаштовують кожного, вони приймаються і скріплюються підписами
всіх учасників для закріплення відповідальності за їх виконання.
• Добре відразу провести розминку або тематичну
вправу, що включає рух, взаємодію учасників. Це зламає бар'єри і надасть першу
порцію енергії.
• Тренер підтримує висловлювання і питання на цьому
етапі. Голос його при цьому доброзичливий. Добре, якщо тренер усміхається.
У групі учасників тренінгу з одного колективу ця
стадія проходить швидко і полягає вона в знайомстві тренера з групою та групи з
тренером. Як тільки група розуміє, чого очікувати від тренера, всі переходять
на другу стадію групової динаміки. Перша стадія може зайняти в такій групі 5-15
хвилин.
Друга стадія - розподіл ролей.
Після того, як знайомство відбулося. Починається
розподіл ролей. Часто за деякі ролі розгорається боротьба. Саме на цій стадії
може з'явитися роздратування, агресія.
Класично виділяють наступні ролі в групі:
Альфа - це лідер. Цю роль займає найбільш активний і
найбільш енергетично сильний учасник групи. Якщо в групі є керівник - то ця
роль віддається групою йому, незважаючи на принцип "зняття погон".
Хто частіше висловлюється, хто частіше ставить запитання тренеру той і стає, як
правило, альфою. Альфа завжди тільки один.
Бета - це найбільш компетентний і інформований учасник
групи. Хто більше за всіх знає, хто найбільш швидко засвоює інформацію на
тренінгу, той і стає бетою. Бет може бути декілька, частіше не більше двох.
Гамма - це всі рядові учасники тренінгу. Це маса, що складається
зі звичайних людей, які мають загальну думку і формують її.
Омега - це ізгой. Це людина, яка відкидається групою. Він
знаходиться поза колективом, з ним не підтримують контакт. Це невдаха.
Анти-альфа - анти-лідер. Якщо в групі є два лідери, то між ними
відбувається боротьба за лідерство, після чого один перемагає і стає Альфою, а
інший стає Анти-альфою і формує опозицію Альфі. Анти-альфа та Альфа борються за
підтримку Гамм. Кого підтримають Гамми той і стане лідером. Анти-альфа не
завжди є в групі, але коли він є, групова динаміка розвивається бурхливо і
часто з агресією.
Тренеру важливо знати, що він сам не може займати
позицію Альфи, навіть якщо йому притаманні лідерські риси. Інакше, зайнявши
позицію Альфи. Він сам спровокує народження Анти-альфи в групі, що небажано.
Ідеально для тренера зайняти позицію Бети: він несе нові знання групі, тому в
нього є всі шанси для цієї ролі. Бета нейтральний по відношенню до Альфи. Часто
Альфа, щоб спровокувати свій авторитет, звертається за підтримкою до Бети -
носія знань та інформації.
Так що тренер, зайнявши позицію Бети, забезпечить собі
позитивне ставлення та співпрацю з боку лідера. Між Бетами в групі, якщо їх
декілька, немає антагоністичних або конкурентних відносин. Бети воліють
дотримуватись нейтралітету і орієнтовані більше на аналіз інформації. Тренеру
важливо заохочувати учасників, щоб взяли на себе роль Бети. Також тренеру
важливо нейтрально ставитися до Альфи, якщо він один в групі.
Якщо ж є Анти-альфи, то тренер повинен збільшити свою
пильність і припинити боротьбу Альфи і Анти-альфи. Це може тривати весь
тренінг. Щасливий випадок, якщо Анти-альфа спробує зайняти позицію Бети -
тренер повинен підтримати його прагнення в цьому.
Головне, щоб у боротьбі за лідерство двох учасників,
тренер зосереджував увагу на предметі вивчення тренінгу, на матеріалах, а не на
взаєминах.
Також тренеру важливо стежити, щоб ніхто в групі не
став Омегою. Омега - дуже неприємна роль. З цією метою тренер стежить, щоб усі
учасники групи могли висловитися. Всі змогли активно взяти участь у вправах. До
тих, хто пасивний і жодного разу не висловлювався, тренер звертається сам,
називаючи їх на ім'я та запрошує висловитися, ставлячи при цьому питання про
його особисту думку.
Якщо людина відмовляється, тренер не наполягає, кажучи,
що у кожного є можливість сказати "ні" і не брати участь у вправах.
Проте тренер не припиняє своєї спроби стимулювати його активність. Добре для
цього підходять перерви, під час яких тренер може підійти до Омеги,
поспілкуватися на нейтральні теми, морально підтримати. Також у перерві тренер
може підійти до Альфи або Анти-альфи і попросити припинити боротьбу і допомогти
йому, тренеру. Звернення про допомогу буде втішним для лідерів.
Перерва - ідеальний час для врегулювання рольової
поведінки. Все, що не ввійшло в навчальну сесію, з легкістю обговорюється на
перерві. Також тренер підходить у перерві до тих, з ким у нього не вдалося, з
яких-небудь причин, встановити контакт. Тренер переконається, до чого контактні
і чуйні люди в перерві, тому що вони потребують персональної уваги тренера!
Тренер повинен намагатись, щоб Гами виконували
задекларовані в правилах групові норми. Саме Гами - оплот дотримання
регламенту. Гамами керувати найлегше, тому що вони самі зацікавлені віддати
управління собою в чиїсь руки. Так як їх більшість, то, керуючи Гамами, тренер
керує всією групою. Про це ж знає Альфа. Тільки у тренера є організаційне
управління, а у Альфи - прагнення стати лідером - харизматичне управління.
Тренер забирає собі організаційне управління і віддає Альфі харизматичне
управління. Альфа, бачачи, що тренер підтримує його авторитет, починає
підтримувати вибудувану тренером організаційну структуру.
Груба помилка тренера - змагатися з Альфою - так можна
втратити учасника (якщо тренер виявиться сильнішим) або весь тренінг зламається
(якщо Альфа виявиться сильніше). Некоректно тренеру дозволяти кому-небудь з
учасників залишатися в ролі Омеги (цей учасник отримає масу неприємних вражень
і тренінг буде для нього кошмаром).
Помилково ігнорувати і не втручатися в ситуацію
боротьби Альфи з Анти-альфою або підтримуючи Альфу, "налаштовувати"
на Анти-альфу всю групу. Це зробити найпростіше, але недоцільно по відношенню
до Анти-альфи. Краще кожен раз терпляче звертати увагу учасників до навчального
матеріалу, підтримуючи конструктивну активність та дослідницьку позицію в
кожного учасника. Дуже скоро такими діями тренер доб'ється, що група вийде на
третю стадію групової динаміки, де немає суперечок і боротьби за ролі.
Немає коментарів:
Дописати коментар