вівторок, 27 грудня 2011 р.

ЗАКОНОМІРНОСТІ ГРУПОВОЇ ДИНАМІКИ

 Виділяють чотири стадії розвитку групи: Перша стадія - знайомство.
Якщо учасники один одного не знають, то вони відчувають невпевненість, скутість. На цій стадії енергія групи низька і залежить від енергії тренера. Тут важливі голос і жести тренера. Голос повинен бути гучним (в межах розумного!), Енергійним.
Слова вимовляються чітко. Інтонація насичена різними емоційними відтінками. Жести чіткі, відкриті. Тренер повинен рухатися природно і вільно. Як він рухається на цьому етапі і як говорить, так потім буде працювати група (енергійно, або уповільнено - залежить від вас).
          
             Завдання тренера на даній стадії розвитку групи - познайомити учасників один з одним, включити їх у навчальний процес. Зробити це важливо легко і невимушено, щоб створилася комфортна атмосфера прийняття. Для того, щоб прискорити процес проходження групи через цю початкову стадію, тренер може зробити такі дії:
• Провести ритуал знайомства, на якому кожен отримує можливість висловитися. Учасники можуть висловити свої очікування від тренінгу, а можуть у більш творчій манері повідомити про себе, починаючи фразу зі слів "Ви не повірите, що я ..." Тренер ще раз повторює чітко їх імена, щоб вони краще запам'яталися. Очікування тренер записує на дошку.
• Тренер сам звертається до учасників персонально в процесі тренінгу, називаючи їх по іменах. При цьому важливо дивитися в очі періодично кожному учаснику, а не тільки тим, хто сидить навпроти тренера. Зазвичай з поля зору тренера випадають ті два учасники, які сидять поруч з тренером - важливо свідомо звертати на них увагу.
• Прийняти правила тренінгу, щоб закріпити атмосферу конструктивної взаємодії. Принципи "аналіз без оцінки», «тут і тепер», «конструктивна активність", "дотримання регламенту» та "зняття погон". Кожне правило важливо пояснити з точки зору корисності для учасників, потім дати можливість внести зміни, якщо когось щось не влаштовує. Після того, як правила влаштовують кожного, вони приймаються і скріплюються підписами всіх учасників для закріплення відповідальності за їх виконання.
• Добре відразу провести розминку або тематичну вправу, що включає рух, взаємодію учасників. Це зламає бар'єри і надасть першу порцію енергії.
• Тренер підтримує висловлювання і питання на цьому етапі. Голос його при цьому доброзичливий. Добре, якщо тренер усміхається.
У групі учасників тренінгу з одного колективу ця стадія проходить швидко і полягає вона в знайомстві тренера з групою та групи з тренером. Як тільки група розуміє, чого очікувати від тренера, всі переходять на другу стадію групової динаміки. Перша стадія може зайняти в такій групі 5-15 хвилин.
Друга стадія - розподіл ролей.
Після того, як знайомство відбулося. Починається розподіл ролей. Часто за деякі ролі розгорається боротьба. Саме на цій стадії може з'явитися роздратування, агресія.
Класично виділяють наступні ролі в групі:
Альфа - це лідер. Цю роль займає найбільш активний і найбільш енергетично сильний учасник групи. Якщо в групі є керівник - то ця роль віддається групою йому, незважаючи на принцип "зняття погон". Хто частіше висловлюється, хто частіше ставить запитання тренеру той і стає, як правило, альфою. Альфа завжди тільки один.
Бета - це найбільш компетентний і інформований учасник групи. Хто більше за всіх знає, хто найбільш швидко засвоює інформацію на тренінгу, той і стає бетою. Бет може бути декілька, частіше не більше двох.
Гамма - це всі рядові учасники тренінгу. Це маса, що складається зі звичайних людей, які мають загальну думку і формують її.
Омега - це ізгой. Це людина, яка відкидається групою. Він знаходиться поза колективом, з ним не підтримують контакт. Це невдаха.
Анти-альфа - анти-лідер. Якщо в групі є два лідери, то між ними відбувається боротьба за лідерство, після чого один перемагає і стає Альфою, а інший стає Анти-альфою і формує опозицію Альфі. Анти-альфа та Альфа борються за підтримку Гамм. Кого підтримають Гамми той і стане лідером. Анти-альфа не завжди є в групі, але коли він є, групова динаміка розвивається бурхливо і часто з агресією.

Тренеру важливо знати, що він сам не може займати позицію Альфи, навіть якщо йому притаманні лідерські риси. Інакше, зайнявши позицію Альфи. Він сам спровокує народження Анти-альфи в групі, що небажано. Ідеально для тренера зайняти позицію Бети: він несе нові знання групі, тому в нього є всі шанси для цієї ролі. Бета нейтральний по відношенню до Альфи. Часто Альфа, щоб спровокувати свій авторитет, звертається за підтримкою до Бети - носія знань та інформації.
Так що тренер, зайнявши позицію Бети, забезпечить собі позитивне ставлення та співпрацю з боку лідера. Між Бетами в групі, якщо їх декілька, немає антагоністичних або конкурентних відносин. Бети воліють дотримуватись нейтралітету і орієнтовані більше на аналіз інформації. Тренеру важливо заохочувати учасників, щоб взяли на себе роль Бети. Також тренеру важливо нейтрально ставитися до Альфи, якщо він один в групі.
Якщо ж є Анти-альфи, то тренер повинен збільшити свою пильність і припинити боротьбу Альфи і Анти-альфи. Це може тривати весь тренінг. Щасливий випадок, якщо Анти-альфа спробує зайняти позицію Бети - тренер повинен підтримати його прагнення в цьому.
Головне, щоб у боротьбі за лідерство двох учасників, тренер зосереджував увагу на предметі вивчення тренінгу, на матеріалах, а не на взаєминах.
Також тренеру важливо стежити, щоб ніхто в групі не став Омегою. Омега - дуже неприємна роль. З цією метою тренер стежить, щоб усі учасники групи могли висловитися. Всі змогли активно взяти участь у вправах. До тих, хто пасивний і жодного разу не висловлювався, тренер звертається сам, називаючи їх на ім'я та запрошує висловитися, ставлячи при цьому питання про його особисту думку.
Якщо людина відмовляється, тренер не наполягає, кажучи, що у кожного є можливість сказати "ні" і не брати участь у вправах. Проте тренер не припиняє своєї спроби стимулювати його активність. Добре для цього підходять перерви, під час яких тренер може підійти до Омеги, поспілкуватися на нейтральні теми, морально підтримати. Також у перерві тренер може підійти до Альфи або Анти-альфи і попросити припинити боротьбу і допомогти йому, тренеру. Звернення про допомогу буде втішним для лідерів.
Перерва - ідеальний час для врегулювання рольової поведінки. Все, що не ввійшло в навчальну сесію, з легкістю обговорюється на перерві. Також тренер підходить у перерві до тих, з ким у нього не вдалося, з яких-небудь причин, встановити контакт. Тренер переконається, до чого контактні і чуйні люди в перерві, тому що вони потребують персональної уваги тренера!
Тренер повинен намагатись, щоб Гами виконували задекларовані в правилах групові норми. Саме Гами - оплот дотримання регламенту. Гамами керувати найлегше, тому що вони самі зацікавлені віддати управління собою в чиїсь руки. Так як їх більшість, то, керуючи Гамами, тренер керує всією групою. Про це ж знає Альфа. Тільки у тренера є організаційне управління, а у Альфи - прагнення стати лідером - харизматичне управління. Тренер забирає собі організаційне управління і віддає Альфі харизматичне управління. Альфа, бачачи, що тренер підтримує його авторитет, починає підтримувати вибудувану тренером організаційну структуру.
Груба помилка тренера - змагатися з Альфою - так можна втратити учасника (якщо тренер виявиться сильнішим) або весь тренінг зламається (якщо Альфа виявиться сильніше). Некоректно тренеру дозволяти кому-небудь з учасників залишатися в ролі Омеги (цей учасник отримає масу неприємних вражень і тренінг буде для нього кошмаром).
Помилково ігнорувати і не втручатися в ситуацію боротьби Альфи з Анти-альфою або підтримуючи Альфу, "налаштовувати" на Анти-альфу всю групу. Це зробити найпростіше, але недоцільно по відношенню до Анти-альфи. Краще кожен раз терпляче звертати увагу учасників до навчального матеріалу, підтримуючи конструктивну активність та дослідницьку позицію в кожного учасника. Дуже скоро такими діями тренер доб'ється, що група вийде на третю стадію групової динаміки, де немає суперечок і боротьби за ролі.



Немає коментарів:

Дописати коментар