Для успішної роботи викладачам
в системі післядипломної освіти необхідно враховувати особливості дорослих у
навчанні.
Слухачам курсів
підвищення кваліфікації в певній мірі притаманні такі риси:
ㅡ консервативність
як наслідок наявності життєвого досвіду, який складає важливий компонент
особистості й тому зберігається у багатьох як зручна, стереотипна форма
взаємодії з оточуючим світом;
ㅡ критичне
сприйняття нового змісту, технологій інших нововведень в освіті;
ㅡ мотивація
на отримання готових та поліфункціональних засобів професійної діяльності, на
практичну спрямованість занять;
ㅡ прагматизм,
ігнорування того, що вважається вчителем непотрібним, що не зачіпляє його
особистісну сферу;
ㅡ неоднозначне
ставлення вчителів до самоосвіти: від основного виду діяльності до впевненості
у її непотрібності.
Слід звернути увагу
на принципово важливі моменти в реалізації післядипломної освіти педагогів:
ㅡ необхідна
її технологічність, можливість переносу у практичну діяльність педагога, що
досягається моделюванням навчальних ситуацій, занять та іншими способами
апробації вчителями нового безпосередньо на заняттях у системі післядипломної
педагогічної освіти;
ㅡ усвідомлення
власної діяльності й педагогічних ефектів нового (змісту, технологій тощо)
шляхом застосування рефлексивних технологій;
ㅡ емоційна
насиченість занять;
ㅡ створення
комфортного освітнього середовища, яке будується на глибокій повазі до
учасників навчального процесу тощо.
Враховуючи специфіку дорослих
у навчанні, певні вимоги висуваються й до викладачів у системі післядипломної
педагогічної освіти.
Викладач-андрагог
повинен вміти:
ㅡ встановлювати
сприятливу атмосферу;
ㅡ знаходити
такий стиль спілкування зі слухачами курсів підвищення кваліфікації, який
допоміг би їм досягти результату;
ㅡ постійно
стимулювати слухачів до досягнення вищих результатів;
ㅡ встановлювати
зв’язок між навчальною діяльністю та практикою;
ㅡ заохочувати
самостійну роботу слухачів;
ㅡ активізувати
інтереси слухачів у навчальній діяльності.
Отже, викладач окрім
інформативної функції виконує специфічну роль помічника в навчанні –
фасілітатора. Фасілітатор допомагає учасникам навчального процесу розвинути
власну активність, чим значно сприяє підвищенню рівня ефективності навчання.
Успішність виконання ролі фасілітатора визначається тим, наскільки учасники навчання
виявлятимуться здатними самостійно визначати завдання, потрібні для досягнення
мети навчання, і знаходити шляхи їх вирішення.
Тобто, доросла людина
як суб’єкт навчальної діяльності характеризується здатністю активно й
самостійно ставити мету та завдання, обирати способи їх досягнення, будувати
плани та програми, здійснювати самоконтроль, тобто спрямовувати й регулювати
свою діяльність.
Освітній процес у
системі післядипломної педагогічної освіти має бути побудований таким чином,
щоб слухач був активним його учасником, а викладач, насамперед, помічником,
організатором навчальної діяльності.
Активізується спільна
діяльність викладачів та слухачів, спрямована на досягнення спільної мети –
розвитку професіоналізму вчителя. Виходячи з вищезазначеного, для досягнення
результату необхідно враховувати особливості навчання дорослих та добирати
відповідні технології проведення занять на курсах підвищення кваліфікації.
Немає коментарів:
Дописати коментар