Серед
труднощів, які треба долати під час тренінгової діяльності, - стимулювання
подальшої самоосвіти дорослих учнів, їхньої потреби самовдосконалюватися.
Якщо
такої потреби немає, якщо тренеру не вдалося пробудити допитливість і
зацікавленість, важко розраховувати, що учні докладуть зусиль, аби рушити далі
стежиною знань.
Будуючи
тренінгову діяльність, дуже важливо відчути баланс між процесами розвитку та
саморозвитку, керування та самокерування, унормувати поняття «сам» і «не сам».
Якщо учень вправний у самостійних діях, має внутрішні резерви до
самовдосконалення, прагне йти вперед - це позитивна база для здійснення
навчальної діяльності, на неї може спиратися тренер.
В іншому випадку необхідно
розсудливо включати можливості зовнішнього впливу, які пробуджують потребу в
самовихованні та озброюють учня засобами професійного саморозвитку.
Тематика
та будова тренінгів програми «Крок за кроком» є надзвичайно ефективною базою
для цього. На кожному занятті відбувається вивчення особливостей розвитку
особистості, визначення індивідуальних відмінностей, самооцінювання, під час
якого виявляються різноманітні аспекти пізнавальних, вольових, емоційних
процесів і станів, з'ясовується специфіка професійних умінь і навичок, стану
різних аспектів педагогічної роботи.
Такий
шлях веде до осмислення проблеми, якщо така є. А це - перший крок до її
подолання. Отже, покладаючись на самосвідомість дорослих учнів, ми насамперед
розраховуємо на власне бачення та рефлексію і створюємо для цього відповідні
умови.
Але в
ряді випадків тренеру варто потурбуватися про надання відповідної допомоги
учасникам занять - допомогти у визначенні своїх намірів і скеруванні
діяльності. Здійснюється це через планування подальших дій, заходів, кроків
упровадження та ін. Найчастіше така робота, в усній або письмовій формі,
проводиться на заключному етапі тренінгової діяльності. У цих планах звертають
увагу на етапи реалізації запланованих завдань, конкретні терміни, виконавців,
допоможні засоби та ресурси.
Дуже
важливо досягати конкретики та чіткості у поставлених завданнях. Це стосується
як індивідуального, так і групового планування подальших дій. У наступному
розділі ми розгорнемо розмаїття варіантів цікавої організації планування та
завершення, сприятливих для подальшого самоуправління.
Належно
застосувавши цей принцип навчання дорослих, тренер досягне подвійного
педагогічного результату:
·
зазнають змін
особистісні якості;
·
учні оволодіють
засобами самоуправління, процесами розвитку.
Цілепокладання
у власному розвитку стає визначенішим і конкретнішим, зміст процесів самоуправління
ускладнюється, планування здійснюється швидко і легко. Усі основні операції
самоуправління: цілепокладання, планування, самоконтроль, самокорекція, -
здійснюються без напруги, звісно, з радістю.
За
матеріалами сайту http://www.osvita.ua/school/theory/1360/
Немає коментарів:
Дописати коментар