Лекція-візуалізація. Її
застосування пов'язано, з одного боку, з реалізацією принципу проблемності, а з
іншого - з розвитком принципу наочності.
У лекції-візуалізації передача інформації супроводжується показом різних малюнків, структурно-логічних схем, опорних конспектів, діаграм, педагогічного гротеску за допомогою мультимедійних засобів. Такий спосіб компенсує недостатню наочність навчального процесу. Основний акцент в цій лекції робиться на більш активне включення в процес мислення зорових образів, тобто розвитку візуального мислення.
Опора на візуальне мислення може істотно підвищити ефективність уявлення, сприйняття, розуміння та засвоєння інформації, її перетворення в знання.
У лекції-візуалізації передача інформації супроводжується показом різних малюнків, структурно-логічних схем, опорних конспектів, діаграм, педагогічного гротеску за допомогою мультимедійних засобів. Такий спосіб компенсує недостатню наочність навчального процесу. Основний акцент в цій лекції робиться на більш активне включення в процес мислення зорових образів, тобто розвитку візуального мислення.
Опора на візуальне мислення може істотно підвищити ефективність уявлення, сприйняття, розуміння та засвоєння інформації, її перетворення в знання.
Ґрунтуючись
на досягненнях психологічної та педагогічної наук в області проблем візуального
мислення, в лекції доцільно значну частину інформації передавати у наочній
формі, розвивати у слухачів навички та вміння перетворювати усну і письмову
інформацію у візуальну форму. Це повинно позначитися на якості засвоєння
матеріалу, стимулювання мислення і досягненні професійних цілей. Великий обсяг
переданої на лекції інформації блокує її сприйняття і розуміння. Засобом виходу
з цих труднощів можна вважати використання візуальних матеріалів за допомогою
технічних засобів.
Даний
метод дозволяє збільшити обсяг переданої інформації за рахунок її
систематизації, концентрації і виділення найбільш значущих елементів. Як
відомо, у сприйнятті матеріалу труднощі викликає уявлення абстрактних (не
існуючих форм) понять, процесів, явищ, особливо теоретичного характеру.
Візуалізація дозволяє значною мірою подолати ці труднощі і надати абстрактним
поняттям наочний, конкретний характер. Процес візуалізації лекційного
матеріалу, а також розкодування його слухачами завжди породжує проблемну
ситуацію, розв'язання якої пов'язано з аналізом, синтезом, узагальненням,
розгортанням і згортанням інформації, тобто з операціями активної розумової
діяльності.
Форма
лекції являє собою своєрідну імітацію професійної ситуації, в умовах якої
необхідно сприймати, осмислювати, і оцінювати велику кількість інформації.
Аналіз
використання лекції-візуалізації дозволяє зробити наступні висновки:
ㅡ
Подібна лекція створює своєрідну опору для мислення,
розвиває навички наочного моделювання, що є способом підвищення не тільки
інтелектуального, а й професійного потенціалу слухачів.
ㅡ
Вибір способів досягнення і типів наочності залежить від
теми. Керуючись принципом від простого до складного, при викладі складних для
сприйняття і розуміння тем, що містять великий обсяг концентрованої інформації,
доцільно використовувати поєднання образотворчої і символічної наочності.
Наприклад,
схема є універсальним, але досить складним для сприйняття засобом наочності, тому
її конструювання рекомендується здійснювати на основі малюнка, часто виконаного
у гротескній формі. Це дозволяє створювати асоціативні ланцюжки, допомагають
слухачам запам'ятовувати і осмислювати інформацію.
• Основна
складність полягає у виборі засобів наочності, їх створенні та режисурі всієї
лекції в цілому. Велику роль тут грають такі фактори як графічний дизайн,
колір, оптимальність поєднання словесної та візуальної інформації, технічних
засобів і традиційних наочних матеріалів, дозування в подачі інформації,
майстерність і стиль спілкування лектора з аудиторією.
•
Застосування лекції цього типу має ґрунтуватися на обліку психофізіологічних
можливостей слухачів, їх рівня освіти та професійної приналежності, що
дозволить запобігти негативним наслідкам надмірної перевантаження зорового
каналу сприйняття.
Немає коментарів:
Дописати коментар