четвер, 8 грудня 2011 р.

КРАЩЕ ОДИН РАЗ ПОБАЧИТИ, НІЖ ДЕСЯТЬ ПОЧУТИ


Лекція-візуалізація. Її застосування пов'язано, з одного боку, з реалізацією принципу проблемності, а з іншого - з розвитком принципу наочності. 

          У лекції-візуалізації передача інформації супроводжується показом різних малюнків, структурно-логічних схем, опорних конспектів, діаграм, педагогічного гротеску за допомогою мультимедійних засобів. Такий спосіб компенсує недостатню наочність навчального процесу. Основний акцент в цій лекції робиться на більш активне включення в процес мислення зорових образів, тобто розвитку візуального мислення. 
Опора на візуальне мислення може істотно підвищити ефективність уявлення, сприйняття, розуміння та засвоєння інформації, її перетворення в знання.
 Ґрунтуючись на досягненнях психологічної та педагогічної наук в області проблем візуального мислення, в лекції доцільно значну частину інформації передавати у наочній формі, розвивати у слухачів навички та вміння перетворювати усну і письмову інформацію у візуальну форму. Це повинно позначитися на якості засвоєння матеріалу, стимулювання мислення і досягненні професійних цілей. Великий обсяг переданої на лекції інформації блокує її сприйняття і розуміння. Засобом виходу з цих труднощів можна вважати використання візуальних матеріалів за допомогою технічних засобів.
Даний метод дозволяє збільшити обсяг переданої інформації за рахунок її систематизації, концентрації і виділення найбільш значущих елементів. Як відомо, у сприйнятті матеріалу труднощі викликає уявлення абстрактних (не існуючих форм) понять, процесів, явищ, особливо теоретичного характеру. Візуалізація дозволяє значною мірою подолати ці труднощі і надати абстрактним поняттям наочний, конкретний характер. Процес візуалізації лекційного матеріалу, а також розкодування його слухачами завжди породжує проблемну ситуацію, розв'язання якої пов'язано з аналізом, синтезом, узагальненням, розгортанням і згортанням інформації, тобто з операціями активної розумової діяльності.
Форма лекції являє собою своєрідну імітацію професійної ситуації, в умовах якої необхідно сприймати, осмислювати, і оцінювати велику кількість інформації.
Аналіз використання лекції-візуалізації дозволяє зробити наступні висновки:
  Подібна лекція створює своєрідну опору для мислення, розвиває навички наочного моделювання, що є способом підвищення не тільки інтелектуального, а й професійного потенціалу слухачів.
  Вибір способів досягнення і типів наочності залежить від теми. Керуючись принципом від простого до складного, при викладі складних для сприйняття і розуміння тем, що містять великий обсяг концентрованої інформації, доцільно використовувати поєднання образотворчої і символічної наочності.
Наприклад, схема є універсальним, але досить складним для сприйняття засобом наочності, тому її конструювання рекомендується здійснювати на основі малюнка, часто виконаного у гротескній формі. Це дозволяє створювати асоціативні ланцюжки, допомагають слухачам запам'ятовувати і осмислювати інформацію.
• Основна складність полягає у виборі засобів наочності, їх створенні та режисурі всієї лекції в цілому. Велику роль тут грають такі фактори як графічний дизайн, колір, оптимальність поєднання словесної та візуальної інформації, технічних засобів і традиційних наочних матеріалів, дозування в подачі інформації, майстерність і стиль спілкування лектора з аудиторією.
• Застосування лекції цього типу має ґрунтуватися на обліку психофізіологічних можливостей слухачів, їх рівня освіти та професійної приналежності, що дозволить запобігти негативним наслідкам надмірної перевантаження зорового каналу сприйняття.

Немає коментарів:

Дописати коментар