неділя, 4 грудня 2011 р.

ПІРАМІДА НАВЧАННЯ ДОРОСЛОЇ ЛЮДИНИ


Як правило, дорослі люди хочуть вчитися, якщо вони розуміють необхідність навчання і бачать можливості застосування цих результатів для поліпшення своєї діяльності. Крім того, дорослі люди прагнуть брати активну участь у навчанні, пропонують власний досвід в навчальних ситуаціях і свої життєві цінності, намагаються співвіднести навчання зі своїми цілями і завданнями.
Доросла людина, як правило, має безліч сімейних і соціальних обов'язків, тому навчається без відриву від основної професійної діяльності. 

          Дорослі освоюють нові знання та навички з різною швидкістю, тому при роботі з ними потрібно приділяти особливу увагу індивідуалізації навчання, підвищувати самооцінку і почуття власної гідності кожної людини.
Відомий американський психолог Карл Роджерс (Carl Rogers) сформулював психологічні особливості людей, які виступають передумовами успішного навчання:
  люди від природи володіють великим потенціалом до навчання;
  навчання ефективне, коли його предмет актуальний для людини і коли особистості людини (його «Я») ніщо не загрожує;
  до навчання залучається особистість, що в результаті викликає зміни в самоорганізації та самосприйнятті;
  велика частина навчання досягається дією при можливості застосування в майбутньому;
  самокритика і самооцінка сприяють творчості, підвищенню незалежності та впевненості в собі.
 Очевидно, що К. Роджерс розглядає дорослу людину як відповідального учасника процесу навчання, ініціатора власного навчання. Як тут не згадати слова професора І. І. Ільясова про те, що дієслово «вчитися» в російській мові належить до категорії «зворотних» дієслів. Вчитися - в буквальному сенсі - означає «вчити себе». Тим не менше, відповідальність за визначення цілей навчання все-таки несе викладач.
Але чи дозволяють здібності дорослим ефективно навчатися, чи є у них можливість засвоювати нові знання? Хоча з віком багато функцій організму поступово слабшають (знижуються зір і слух, погіршуються пам'ять і мислення, виникають труднощі зі сприйняттям нової інформації), але самі здібності до навчання у дорослих (від 20 до 60 років) істотно не змінюються. При цьому у людей, зайнятих розумовою працею вони зберігаються значно довше. Як правило, вікове зниження здатності до навчання пов'язане із загальним станом здоров'я і енергією людини, зменшенням об'єктивної і суб'єктивної потреби в нових знаннях, зниженням можливостей для застосування їх на практиці.
Проведені в США в 1980-х роках дослідження (Національна навчальна лабораторія в Бет-Maine) дозволили узагальнити дані щодо ефективності (середній відсоток засвоєння знань) різних методів навчання дорослих.
Ці результати представлені на схемі «Піраміда навчання» (Learning Піраміда). Вони підтверджують давню мудрість, сформульовану в китайському прислів'ї: «Скажи мені - і я забуду. Покажи мені - і я запам'ятаю. Дозволь мені зробити - і це стане моїм назавжди ».
 У той же час багато дорослих людей дійсно відчувають труднощі з навчанням. У більшості випадків це пов'язано з неготовністю до змін і з психологічними причинами: занепокоєнням про свій авторитет, острахом виглядати некомпетентним в очах оточуючих, невідповідністю власного образу «солідної людини» традиційної ролі учня (небажанням «повернутися в дитинство», «сісти за парту» ).
Сьогодні складність навчання дорослих посилюється ще й тим, що всі вони зазнали на собі вплив старої педагогічної парадигми, з усіма притаманними їй вадами, такими як: догматичний тип навчання, лекційна форма проведення занять, відрив навчання від життя, переважання технократичного мислення, орієнтація на засвоєння готових знань та недосконалі форми індивідуальні роботи.

Немає коментарів:

Дописати коментар