Як правило, дорослі люди хочуть
вчитися, якщо вони розуміють необхідність навчання і бачать можливості
застосування цих результатів для поліпшення своєї діяльності. Крім того,
дорослі люди прагнуть брати активну участь у навчанні, пропонують власний
досвід в навчальних ситуаціях і свої життєві цінності, намагаються співвіднести
навчання зі своїми цілями і завданнями.
Доросла людина, як правило, має
безліч сімейних і соціальних обов'язків, тому навчається без відриву від
основної професійної діяльності.
Дорослі освоюють нові знання та навички з різною швидкістю, тому при роботі з ними потрібно приділяти особливу увагу індивідуалізації навчання, підвищувати самооцінку і почуття власної гідності кожної людини.
Відомий американський психолог
Карл Роджерс (Carl Rogers) сформулював психологічні особливості людей, які
виступають передумовами успішного навчання:
ㅡ люди від
природи володіють великим потенціалом до навчання;
ㅡ навчання
ефективне, коли його предмет актуальний для людини і коли особистості людини
(його «Я») ніщо не загрожує;
ㅡ до навчання
залучається особистість, що в результаті викликає зміни в самоорганізації та
самосприйнятті;
ㅡ велика частина
навчання досягається дією при можливості застосування в майбутньому;
ㅡ самокритика і
самооцінка сприяють творчості, підвищенню незалежності та впевненості в собі.
Очевидно, що К. Роджерс
розглядає дорослу людину як відповідального учасника процесу навчання,
ініціатора власного навчання. Як тут не згадати слова професора І. І. Ільясова
про те, що дієслово «вчитися» в російській мові належить до категорії
«зворотних» дієслів. Вчитися - в буквальному сенсі - означає «вчити себе». Тим
не менше, відповідальність за визначення цілей навчання все-таки несе викладач.
Але чи дозволяють здібності
дорослим ефективно навчатися, чи є у них можливість засвоювати нові знання?
Хоча з віком багато функцій організму поступово слабшають (знижуються зір і
слух, погіршуються пам'ять і мислення, виникають труднощі зі сприйняттям нової
інформації), але самі здібності до навчання у дорослих (від 20 до 60 років)
істотно не змінюються. При цьому у людей, зайнятих розумовою працею вони
зберігаються значно довше. Як правило, вікове зниження здатності до навчання
пов'язане із загальним станом здоров'я і енергією людини, зменшенням
об'єктивної і суб'єктивної потреби в нових знаннях, зниженням можливостей для
застосування їх на практиці.
Проведені в США в 1980-х роках
дослідження (Національна навчальна лабораторія в Бет-Maine) дозволили
узагальнити дані щодо ефективності (середній відсоток засвоєння знань) різних
методів навчання дорослих.
Ці результати представлені на
схемі «Піраміда навчання» (Learning Піраміда). Вони підтверджують давню
мудрість, сформульовану в китайському прислів'ї: «Скажи мені - і я забуду.
Покажи мені - і я запам'ятаю. Дозволь мені зробити - і це стане моїм назавжди
».
У той же час багато дорослих
людей дійсно відчувають труднощі з навчанням. У більшості випадків це пов'язано
з неготовністю до змін і з психологічними причинами: занепокоєнням про свій
авторитет, острахом виглядати некомпетентним в очах оточуючих, невідповідністю
власного образу «солідної людини» традиційної ролі учня (небажанням
«повернутися в дитинство», «сісти за парту» ).
Сьогодні складність навчання
дорослих посилюється ще й тим, що всі вони зазнали на собі вплив старої
педагогічної парадигми, з усіма притаманними їй вадами, такими як: догматичний
тип навчання, лекційна форма проведення занять, відрив навчання від життя,
переважання технократичного мислення, орієнтація на засвоєння готових знань та недосконалі
форми індивідуальні роботи.
Немає коментарів:
Дописати коментар