Суть лекції-проблеми
полягає в тому, що викладач на початку і по ходу викладу навчального матеріалу
створює проблемні ситуації і втягує слухачів у їх аналіз. Дозволяючи протиріччя,
закладені у проблемних ситуаціях, які навчають самостійно, таким чином слухачі
можуть прийти до тих висновків, про які викладач повідомляє в якості нових
знань. При цьому викладач, використовуючи певні методичні прийоми включення
слухачів у спілкування, як би змушує, "підштовхує" їх до пошуку
правильного вирішення проблеми.
На лекції-проблемі слухач перебуває в соціально активній позиції, особливо коли вона йде у формі живого діалогу. Він висловлює свою позицію, задає питання, знаходить відповіді та подає їх на суд всієї аудиторії. Коли аудиторія звикає працювати в діалогічних позиціях, зусилля педагога повертаються сторицею - починається спільна творчість. Якщо традиційна лекція не дозволяє встановити відразу наявність зворотного зв'язку між аудиторією і педагогом, то діалогічні форми взаємодії зі слухачами дозволяють контролювати такий зв'язок.
При
проведенні лекцій проблемного характеру процес пізнання слухачів наближається
до пошукової, дослідницької діяльності. Основне завдання лектора полягає не
стільки в передачі інформації, скільки в залученні слухачів до об'єктивних
протиріч розвитку наукового знання і способів їх подолання. Це формує розумову
активність, породжує пізнавальну активність.
Проведення
лекції як системи проблемних та інформаційних питань, для дорослих слухачів,
має свої особливості. У дорослих, які проходять навчання після тривалої перерви
(хоча б кілька років після закінчення школи), актуалізація наявних знань ускладнена.
Діти часом хизуються незнанням - адже всезнайки-відмінники, як правило,
непопулярні в колективі. Дорослій ж людині важко зізнатися в тому, що він щось
не знає або не пам'ятає. Саме це є однією з причин того, що, навіть маючи
можливість з матеріальних і сімейних можливостей навчатися очно, більшість
людей, що вийшли з "студентського" віку вибирають заочну форму
навчання. Тому перед проведенням проблемної лекції слухач повинен мати
можливість відновити свої знання індивідуально, за підручником або за допомогою
мультимедійних засобів навчання, також дистанційно.
У
молодіжній аудиторії студенти не бояться сказати явну дурість, іноді навіть
роблять це спеціально, щоб повеселити оточуючих. Досвідчений викладач здатний
повернути це на користь навчання. Труднощі при проведенні проблемної лекції в
дорослій аудиторії полягають в тому, що дорослі, як правило, не піддаються на
провокацію і відповідають на питання тільки тоді, коли точно знають відповідь.
Інакше кажучи, у дорослих слухачів високий рівень контролю.
Викладач
повинен бути готовий до ситуації, коли людину, що знає точну відповідь (або
думає, що знає) в аудиторії не виявиться.
Немає коментарів:
Дописати коментар