понеділок, 5 грудня 2011 р.

МЕТОДИКА НАВЧАННЯ ДОРОСЛИХ: ЛЕКЦІЯ-ПРОБЛЕМА

Суть лекції-проблеми полягає в тому, що викладач на початку і по ходу викладу навчального матеріалу створює проблемні ситуації і втягує слухачів у їх аналіз. Дозволяючи протиріччя, закладені у проблемних ситуаціях, які навчають самостійно, таким чином слухачі можуть прийти до тих висновків, про які викладач повідомляє в якості нових знань. При цьому викладач, використовуючи певні методичні прийоми включення слухачів у спілкування, як би змушує, "підштовхує" їх до пошуку правильного вирішення проблеми.

          На лекції-проблемі слухач перебуває в соціально активній позиції, особливо коли вона йде у формі живого діалогу. Він висловлює свою позицію, задає питання, знаходить відповіді та подає їх на суд всієї аудиторії. Коли аудиторія звикає працювати в діалогічних позиціях, зусилля педагога повертаються сторицею - починається спільна творчість. Якщо традиційна лекція не дозволяє встановити відразу наявність зворотного зв'язку між аудиторією і педагогом, то діалогічні форми взаємодії зі слухачами дозволяють контролювати такий зв'язок.
При проведенні лекцій проблемного характеру процес пізнання слухачів наближається до пошукової, дослідницької діяльності. Основне завдання лектора полягає не стільки в передачі інформації, скільки в залученні слухачів до об'єктивних протиріч розвитку наукового знання і способів їх подолання. Це формує розумову активність, породжує пізнавальну активність.
Проведення лекції як системи проблемних та інформаційних питань, для дорослих слухачів, має свої особливості. У дорослих, які проходять навчання після тривалої перерви (хоча б кілька років після закінчення школи), актуалізація наявних знань ускладнена. Діти часом хизуються незнанням - адже всезнайки-відмінники, як правило, непопулярні в колективі. Дорослій ж людині важко зізнатися в тому, що він щось не знає або не пам'ятає. Саме це є однією з причин того, що, навіть маючи можливість з матеріальних і сімейних можливостей навчатися очно, більшість людей, що вийшли з "студентського" віку вибирають заочну форму навчання. Тому перед проведенням проблемної лекції слухач повинен мати можливість відновити свої знання індивідуально, за підручником або за допомогою мультимедійних засобів навчання, також дистанційно.
У молодіжній аудиторії студенти не бояться сказати явну дурість, іноді навіть роблять це спеціально, щоб повеселити оточуючих. Досвідчений викладач здатний повернути це на користь навчання. Труднощі при проведенні проблемної лекції в дорослій аудиторії полягають в тому, що дорослі, як правило, не піддаються на провокацію і відповідають на питання тільки тоді, коли точно знають відповідь. Інакше кажучи, у дорослих слухачів високий рівень контролю
Викладач повинен бути готовий до ситуації, коли людину, що знає точну відповідь (або думає, що знає) в аудиторії не виявиться.

За матеріалами сайту http://festival.1september.ru/articles/513950/

Немає коментарів:

Дописати коментар