Управління груповою динамікою -
це управління енергією і психоемоційним станом групи на основі знання
закономірностей її розвитку. Тренеру важливо знати і вміти управляти груповою
динамікою, щоб процес навчання йшов швидко, в позитивній атмосфері і без збоїв
в роботі.
Невміння справитися з груповою
динамікою веде до незадоволеності учасників тренінгом і до знецінення отриманих
знань. Відповідно, сам тренінг може стати марним, якщо отримані знання не
будуть застосовуватися учасниками у їхній щоденній практичний роботі.
Якщо виникає напруга і роздратування під час тренінгу необхідно запропонувати слухачам рухові розминки, вправи на перерозподіл уваги.
Під час
другої стадії не рекомендується проводити фасилітації, групові дискусії та загальні
обговорення у колі - вони можуть затягтися або перейти в суперечку.
Добре
підготувати тематичні вправи, які учасники будуть виконувати в міні-групах -
тренер щоразу ділить групу на трійки і дає їм завдання. Всі виконують завдання одночасно, а
тренер ходить від групи до групи і уважно стежить за тим, наскільки учасники
зрозуміли завдання і наскільки вони успішно просуваються у виконанні. При необхідності тренер
підказує. Розподіл
групи на малі підгрупи позбавляє лідерів арени для бою, знімає агресію. Лідери
можуть реалізувати свою потребу в повазі і управлінні в малих групах - це їм
простіше і роблять вони це легко і без бою.
Тренеру
важливо на цій стадії міцно закріпити за собою незаперечне положення Бетти,
тому йому важливо дати таку інформацію групі у своїй міні-лекції, щоб вона була
новою, захоплюючою, корисною для роботи, конструктивною. Про це важливо подбати
в період підготовки до тренінгу.
На цій
стадії тренеру важливо строго стежити за регламентом і припиняти відхід від
теми. Краще групу завантажити інформацією та
роботою в міні-групах. Тоді вся друга стадія
може пройти непомітно.
Управління
груповою динамікою - це управління увагою. Тренер
повинен бути майстром уваги. Найлегше керувати
увагою за допомогою питань. Найкраще задавати
відкриті питання про думку. Тренер повинен уникати
некоректних питань. Класифікації
питань:
Для того,
щоб зафіксувати чиюсь думку чи ідею, тренер використовує резюмування. Найбільш важливі для тренінгів ідеї
тренер виписує на дошку. Якщо
тренер хоче привернути до них особливу увагу і зробити їх такими, щоб
запам'ятались, він повинен малюнком зобразити ідею, тобто придумати
до неї образ і схематично намалювати його.
Тренеру
важливо пам'ятати, що інформація сприймається по трьом каналам
"бачу", "чую", "відчуваю". Якщо тренер тільки говорить, то
тренінг стає нудним, і найбільш активні учасники намагаються переламати його
хід.
Важливо
дати можливість учасникам поговорити. Також тренер малює (краще), пише
(гірше) - використовуючи зоровий канал. Сам
рухається і використовує виразну жестикуляцію (теж зоровий канал). Також тренеру
важливо включити учасників у вправи, в
яких вони могли рухатися, переміщатися в просторі, тоді тренінговий простір
стає об'ємніший, і енергія учасників швидше прямує на засвоєння нової
інформації, а не затримується на боротьбі за владу.
Немає коментарів:
Дописати коментар