вівторок, 27 грудня 2011 р.

УПРАВЛІННЯ ГРУПОВОЮ ДИНАМІКОЮ


Управління груповою динамікою - це управління енергією і психоемоційним станом групи на основі знання закономірностей її розвитку. Тренеру важливо знати і вміти управляти груповою динамікою, щоб процес навчання йшов швидко, в позитивній атмосфері і без збоїв в роботі.
Невміння справитися з груповою динамікою веде до незадоволеності учасників тренінгом і до знецінення отриманих знань. Відповідно, сам тренінг може стати марним, якщо отримані знання не будуть застосовуватися учасниками у їхній щоденній практичний роботі.
              При складанні програми тренінгів та підборі вправ, написанні плану робіт тренер повинен враховувати дві лінії тренінгів: змістовну лінію (щоб розкрити заявлену тему і прийти до поставленої мети) і лінію групової динаміки (щоб врахувати підйом і спад уваги, опір і активність). Грамотно складений план тренінгів і підібрані вправи з урахуванням цих двох ліній дозволяють зробити весь тренінг корисним як для групи, так і для самого тренера.
Якщо виникає напруга і роздратування під час тренінгу необхідно запропонувати слухачам рухові розминки, вправи на перерозподіл уваги.
Під час другої стадії не рекомендується проводити фасилітації, групові дискусії та загальні обговорення у колі - вони можуть затягтися або перейти в суперечку.
Добре підготувати тематичні вправи, які учасники будуть виконувати в міні-групах - тренер щоразу ділить групу на трійки і дає їм завдання. Всі виконують завдання одночасно, а тренер ходить від групи до групи і уважно стежить за тим, наскільки учасники зрозуміли завдання і наскільки вони успішно просуваються у виконанні. При необхідності тренер підказує. Розподіл групи на малі підгрупи позбавляє лідерів арени для бою, знімає агресію. Лідери можуть реалізувати свою потребу в повазі і управлінні в малих групах - це їм простіше і роблять вони це легко і без бою.
            Тренеру важливо на цій стадії міцно закріпити за собою незаперечне положення Бетти, тому йому важливо дати таку інформацію групі у своїй міні-лекції, щоб вона була новою, захоплюючою, корисною для роботи, конструктивною. Про це важливо подбати в період підготовки до тренінгу.
На цій стадії тренеру важливо строго стежити за регламентом і припиняти відхід від теми. Краще групу завантажити інформацією та роботою в міні-групах. Тоді вся друга стадія може пройти непомітно.
Управління груповою динамікою - це управління увагою. Тренер повинен бути майстром уваги. Найлегше керувати увагою за допомогою питань. Найкраще задавати відкриті питання про думку. Тренер повинен уникати некоректних питань. Класифікації питань:
Для того, щоб зафіксувати чиюсь думку чи ідею, тренер використовує резюмування. Найбільш важливі для тренінгів ідеї тренер виписує на дошку. Якщо тренер хоче привернути до них особливу увагу і зробити їх такими, щоб запам'ятались, він повинен малюнком зобразити ідею, тобто придумати до неї образ і схематично намалювати його.
Тренеру важливо пам'ятати, що інформація сприймається по трьом каналам "бачу", "чую", "відчуваю". Якщо тренер тільки говорить, то тренінг стає нудним, і найбільш активні учасники намагаються переламати його хід.

Важливо дати можливість учасникам поговорити. Також тренер малює (краще), пише (гірше) - використовуючи зоровий канал. Сам рухається і використовує виразну жестикуляцію (теж зоровий канал). Також тренеру важливо включити учасників у вправи, в яких вони могли рухатися, переміщатися в просторі, тоді тренінговий простір стає об'ємніший, і енергія учасників швидше прямує на засвоєння нової інформації, а не затримується на боротьбі за владу.

Немає коментарів:

Дописати коментар