вівторок, 27 грудня 2011 р.

МОДЕРАЦІЯ – ВИРОБЛЕННЯ ЄДИНОЇ МОВИ СПІЛКУВАННЯ


Модерація - метод для проведення тренінгу, що дозволяє групі виробити нові поняття з єдиними критеріями, які однаково розуміються та приймаються кожним учасником тренінгу. В ході тренінгу тренер створює разом з групою єдину мову спілкування. Щоб зняти протиріччя між розумінням і прийняттям ключових понять тренер, користується модерацією. 
Модерація дозволяє розумові процеси, зазвичай приховані від зовнішнього спостерігача, зробити наочними, за якими можна спостерігати. Також модерація дозволяє не видимий у часі процес мислення розгорнути і представити у вигляді послідовності етапів, які дуже важливі в навчанні.

ПРОЦЕДУРА ПРОВЕДЕННЯ: Модерація має деяку схожість з діловою грою, що полягає в тому, що учасники тренінгу діляться на міні-групи (по 3-4 людини). Кожній групі пропонується за певний час (10-15 хвилин) вирішити поставлену задачу. Результати рішення оформити на картках.
Отже, Перший етап проведення модерації: група ще не розділена на міні-групи. Тренер біля дошки задає проблему. Наприклад, при виробленні профілю вимог до кандидата на певну посаду (при прийомі на роботу або при проведенні ассессмент-центру), тренер задає групі питання: "які завдання, на ваш погляд, повинен виконувати ... (називає посаду)?
Отримавши перші 2-3 відповіді, тренер переходить до другого етапу модерації, і каже інструкцію: "А зараз, щоб ми могли зібрати всі завдання, що виконуються в рамках даної посади, я розділю вас на невеликі групи-команди" ..
Ділить групу на міні-групи. Метод розбивки має бути дуже різним. Наприклад, жеребкування (кожен тягне листочок, на якому зазначений номер групи), або тренер просить розділитися на 1-2-3 і перші номери складуть першу команду, другі відповідно другу команду, треті номери - третю. "Тепер учасники кожної команди, будь ласка, сядьте разом" - тренер вказує місце розташування кожної команди. Після того, як учасники кожної міні-групи зібралися разом, тренер продовжує інструкцію: ". Кожній команді я дам картки" - дає картки. "У вас 10 хвилин на те, щоб написати на цих картках всі завдання, які повинен виконувати ... (називає обрану посаду). Одна картка - одне завдання. Будь ласка, чим більш докладно ви розпишете завдання, тим краще. Подивимося, яка команда складе найбільш повний і детальний список". Далі тренер дає групам необхідний час на самостійну роботу.
Залежно від мети модерації це можуть бути завдання певної посади, професійно-важливі якості кандидата, засоби, якими ми можемо привернути співрозмовника і викликати довіру, засоби управління переговорами тощо. Головне тут - група складає якийсь перелік, що спрямований на досягнення однієї мети. При чому важливо стежити за тим, щоб група правильно вела оформлення: одна ідея - одна картка.
Третій етап модерації - тренер пропонує кожній команді делегувати 1 учасника, щоб той на дошці розмістив картки з написаним матеріалом. Учасник клеїть картки і пояснює. Група може задавати запитання. При цьому кріпляться тільки ті картки, з якими згодні всі інші учасники тренінгу. Потім виходить представник другої команди, потім третьої. Повторювані картки нашаровуються одна на іншу.
Четвертий етап модерації. Тренер структурує наклеєні картки, узагальнюючи їх в окремі групи. При цьому тренер пояснює і дає необхідний теоретичний матеріал. У результаті повинна вийти певна структура, яку розробила вся група під керівництвом тренера. Ця структура як жорсткий постулат використовується в подальшій роботі на тренінгу. Наприклад, у разі написання завдань до певної посади, модерація триває згідно з описаною процедурою. Тільки учасники повинні на кожну задачу написати мінімум одну здатність і один навик, які дозволять кандидату успішно впоратися із завданням. Якщо в ході модерації ми писали, які засоби спілкування роблять нас переконливими, то потім вони можуть бути використані в якості критеріїв аналізу. З цими критеріями не буде сперечатися жоден учасник групи, так як вони самі їх виробили.
В ході модерації завдання тренера - стежити за регламентом і жорстко його дотримуватися, стежити за груповою динамікою. Млявих учасників підбадьорювати, задавати питання, хвалити. Найбільш активних і налаштованих сперечатися учасників нейтралізовувати. Також ставлячи питання групі і роблячи їх думку "одним з", а не істиною в останній інстанції, також тренер стежить за тим, щоб всі учасники тренінгу були включені в процес. Інакше учасники, які не висловлюються швидко занудьгують, а потім будуть сперечатися з результатом модерації, тому що втратять суть розумового процесу.
Оскільки під час модерації учасники продукують багато ідей, проводять аналіз і працюють в основному головою, то після модерації необхідна рухова розминка з хорошим емоційним зарядом.

Немає коментарів:

Дописати коментар