Модерація - метод для проведення тренінгу,
що дозволяє групі виробити нові поняття з єдиними критеріями, які однаково
розуміються та приймаються кожним учасником тренінгу. В ході тренінгу тренер
створює разом з групою єдину мову спілкування. Щоб зняти протиріччя між
розумінням і прийняттям ключових понять тренер, користується модерацією.
Модерація дозволяє розумові процеси, зазвичай приховані від зовнішнього
спостерігача, зробити наочними, за якими можна спостерігати. Також модерація
дозволяє не видимий у часі процес мислення розгорнути і представити у вигляді
послідовності етапів, які дуже важливі в навчанні.
ПРОЦЕДУРА ПРОВЕДЕННЯ: Модерація
має деяку схожість з діловою грою, що полягає в тому, що учасники тренінгу
діляться на міні-групи (по 3-4 людини). Кожній групі пропонується за певний час
(10-15 хвилин) вирішити поставлену задачу. Результати рішення оформити на
картках.
Отже, Перший етап проведення
модерації: група ще не розділена на міні-групи. Тренер біля дошки задає
проблему. Наприклад, при виробленні профілю вимог до кандидата на певну посаду
(при прийомі на роботу або при проведенні ассессмент-центру), тренер задає
групі питання: "які завдання, на ваш погляд, повинен виконувати ...
(називає посаду)?
Отримавши перші 2-3 відповіді,
тренер переходить до другого етапу
модерації, і каже інструкцію: "А зараз, щоб ми могли зібрати всі
завдання, що виконуються в рамках даної посади, я розділю вас на невеликі
групи-команди" ..
Ділить групу на міні-групи. Метод
розбивки має бути дуже різним. Наприклад, жеребкування (кожен тягне листочок,
на якому зазначений номер групи), або тренер просить розділитися на 1-2-3 і
перші номери складуть першу команду, другі відповідно другу команду, треті
номери - третю. "Тепер учасники кожної команди, будь ласка, сядьте
разом" - тренер вказує місце розташування кожної команди. Після того, як
учасники кожної міні-групи зібралися разом, тренер продовжує інструкцію:
". Кожній команді я дам картки" - дає картки. "У вас 10 хвилин
на те, щоб написати на цих картках всі завдання, які повинен виконувати ...
(називає обрану посаду). Одна картка - одне завдання. Будь ласка, чим більш
докладно ви розпишете завдання, тим краще. Подивимося, яка команда складе
найбільш повний і детальний список". Далі тренер дає групам необхідний
час на самостійну роботу.
Залежно від мети модерації це
можуть бути завдання певної посади, професійно-важливі якості кандидата,
засоби, якими ми можемо привернути співрозмовника і викликати довіру, засоби
управління переговорами тощо. Головне тут - група складає якийсь перелік, що
спрямований на досягнення однієї мети. При чому важливо стежити за тим, щоб
група правильно вела оформлення: одна ідея - одна картка.
Третій етап модерації - тренер пропонує кожній команді
делегувати 1 учасника, щоб той на дошці розмістив картки з написаним
матеріалом. Учасник клеїть картки і пояснює. Група може задавати запитання. При
цьому кріпляться тільки ті картки, з якими згодні всі інші учасники тренінгу.
Потім виходить представник другої команди, потім третьої. Повторювані картки нашаровуються
одна на іншу.
Четвертий етап модерації. Тренер структурує наклеєні
картки, узагальнюючи їх в окремі групи. При цьому тренер пояснює і дає
необхідний теоретичний матеріал. У результаті повинна вийти певна структура,
яку розробила вся група під керівництвом тренера. Ця структура як жорсткий
постулат використовується в подальшій роботі на тренінгу. Наприклад, у разі
написання завдань до певної посади, модерація триває згідно з описаною
процедурою. Тільки учасники повинні на кожну задачу написати мінімум одну
здатність і один навик, які дозволять кандидату успішно впоратися із завданням.
Якщо в ході модерації ми писали, які засоби спілкування роблять нас
переконливими, то потім вони можуть бути використані в якості критеріїв аналізу.
З цими критеріями не буде сперечатися жоден учасник групи, так як вони самі їх
виробили.
В ході модерації завдання тренера
- стежити за регламентом і жорстко його дотримуватися, стежити за груповою
динамікою. Млявих учасників підбадьорювати, задавати питання, хвалити. Найбільш
активних і налаштованих сперечатися учасників нейтралізовувати. Також ставлячи
питання групі і роблячи їх думку "одним з", а не істиною в останній
інстанції, також тренер стежить за тим, щоб всі учасники тренінгу були включені
в процес. Інакше учасники, які не висловлюються швидко занудьгують, а потім
будуть сперечатися з результатом модерації, тому що втратять суть розумового
процесу.
Оскільки під час модерації
учасники продукують багато ідей, проводять аналіз і працюють в основному
головою, то після модерації необхідна рухова розминка з хорошим емоційним
зарядом.
Немає коментарів:
Дописати коментар