пʼятницю, 16 грудня 2011 р.

ЦІЛОЖИТТЄВЕ НАВЧАННЯ – СТРАТЕГІЯ ІНДИВІДУВАЛЬНОГО РОЗВИТКУ

        Поняття «ціложиттєвого навчання» (lifelong learning) не вміщується до рамок фахової перепідготовки чи підвищення кваліфікації. Ці системи були ефективними в умовах індустріального суспільства, коли базова вища освіта та набутий досвід дозволяли спеціалістові залишатися «на плаву» аж до досягнення пенсійного віку.
 Із переходом до «суспільства знань» педагоги всього світу усвідомлюють потребу створення індивідуальної стратегії набуття знань вже для кожного школяра, аби згодом він перетворився на дорослу людину, здатну швидко, безболісно та ефективно набувати нових кваліфікацій та компетенцій в будь-який момент свого життя та професійного зростання.
За оцінками експертів, однією з найреальніших небезпек в умовах суспільства знань є ухвалення рішень на основі безнадійно застарілої та неправильної інформації.
 «Суспільству потрібні люди, що володіють різними здібностями та мають різні інтелектуальні й творчі можливості. Такі люди мають вчитися протягом цілого життя. Вони мають розуміти, чого саме їм бракує, та вміти знайти і набути відповідну компетенцію. А тому освіта – як середня, так і вища, – має дозволяти різним категоріям учнів та студентів рухатися по різних траєкторіях», – вважає директор Міжнародного центру перспективних досліджень Володимир Нікітін.
Такий виклик покладає на освітню систему кожної країни нову відповідальність. Зокрема, він вимагає переходити від набуття знань до активного оволодівання компетенціями, від навчання до учіння, від методик навчання до активного опанування освітньою методологією.
Врешті, освіта як процес передання суми знань має поступитися місцем освіті як вмінню самостійно вчитися.
Тому викладачі всього світу починають розуміти, що в нових умовах «суспільства знань» вони вже ніколи не будуть відігравати такої ролі, як раніше, – ролі єдиного непомильного носія істини. Натомість вони мають перетворитись на інтелектуальних «тренерів» для кожного конкретного учня та студента.
Іншим важливим наслідком сучасної ситуації є зміни в поглядах на час, потрібний для навчання. Вже сьогодні в багатьох країнах лише дошкільна та середня базова освіта є чітко визначеними в часі. Решта форм навчання в часі не обмежені.
Адже нині освіта не може бути простою трансляцією отриманих кимось знань десятиліття тому. Її мета – навчити людей самотужки здобувати нове знання і опановувати технології.

За матеріалами Європейського освітнього порталу

Немає коментарів:

Дописати коментар