вівторок, 6 грудня 2011 р.

ІМПРОВІЗОВАНИЙ ТАНДЕМ – ТВОРЧІСТЬ, ПОЗИТИВНА АТМОСФЕРА, АКТИВНИЙ ДІАЛОГ


Лекція удвох. Це робота двох викладачів, які читають лекцію з однієї і тієї ж теми і взаємодіючих на проблемному матеріалі як між собою, так і з аудиторією. У діалозі викладача і аудиторії здійснюється постановка проблеми та аналіз проблемної ситуації, висунення гіпотез, їх спростування чи доказ, рішення протиріч і пошук рішень. Така лекція містить у собі конфліктність, яка проявляється як у самій формі, так і в структурі подачі матеріалу, який будується на зіткненні протилежних точок зору, на поєднанні теорії і практики.

          У взаємодії розкриваються психологічні якості людей. Зовнішній діалог відбувається у вигляді діалогічного спілкування двох лекторів та слухачів, внутрішній діалог, самостійне мислення формується за наявності досвіду активної участі в різних формах зовнішнього діалогу. Лекція створює поліфонію, емоційно-позитивну атмосферу, високий ступінь мотивації і втягує слухачів у активний діалог. Слухачі отримують наочне уявлення про способи ведення діалогу, а також можливість брати участь в ньому безпосередньо. Методика читання подібної лекції пропонує, перш за все:
  вибір відповідної теми, в змісті якої є суперечності, різні точки зору або висока ступінь складності;
  підбір двох педагогів, сумісних як з точки зору стилю мислення, так і способу спілкування;
  розробку сценарію читання лекції (блоки змісту, розподіл за часом).
Сценарій необхідний на перших етапах роботи. Після набуття досвіду письмовий сценарій можна замінювати усною домовленістю - репетицією.
Ця лекція представляє собою міні-гру, "театр двох акторів". Вона передбачає високий ступінь імпровізації в поведінці лекторів, виступ яких має бути природним і невимушеним. Як один з методичних прийомів досягнення цієї мети пропонується одному викладачеві вводити в лекцію несподівану, нову для іншого інформацію, на яку той повинен реагувати.
Така практика запозичена з арсеналу форм активного навчання. Вона може бути використана як спосіб переходу від традиційних до активних форм навчання. "Лекція удвох" у порівнянні з традиційною лекцією на ту ж тему:
  відрізняється більш високим ступенем активності сприйняття, мислення та залучення слухачів, сприяє "запуску" розумового процесу у слухачів;
  дає можливість передати більший обсяг інформації за рахунок переконструювання матеріалу і підтримки високого рівня уваги та інтересу у слухачів;
  дає великий педагогічний ефект у тому випадку, якщо зміст принциповий для даного предмету або сфери діяльності, виробляє альтернативність мислення, повага до чужої точки зору, підвищує культуру ведення дискусії за рахунок демонстрації подібних якостей педагогів та участі самих слухачів в ній.
Щодо труднощів при проведенні лекції удвох (лекції-дискусії багатьох фахівців), особливо при навчанні дорослих, то є звична установка слухачів на отримання достовірної інформації з одного джерела.
За матеріалами сайту http://festival.1september.ru/articles/513950/

Немає коментарів:

Дописати коментар