Слухаючи співрозмовника:
- Ніколи не сприймайте мовчання за увагу. Якщо співрозмовник мовчить, то це ще не означає, що він Вас слухає.
- Ніколи не вдавайте самі, що слухаєте. Це марно: як би Ви не прикидалися, відсутність зацікавленості й нудьга неодмінно виявляться у виразі Вашого обличчя або жестах. Краще вже зізнатися, що в даний момент Ви не можете слухати співрозмовника, пославшись на зайнятість. Нещирість, як правило, сприймається як зневага.
- Не перебивайте свого співрозмовника без необхідності. Якщо Вам конче необхідно перебити когось під час розмови, допоможіть потім відновити перерваний Вами хід думок співрозмовника.
- Не робіть поспішних висновків. Пам’ятайте, що поспішні, суб’єктивні оцінки – бар’єр на шляху змістовного спілкування.
- Не давайте співрозмовнику можливості “упіймати” себе в суперечці.
- Якщо виникне непорозуміння в суперечці, слід обов’язково вислухати співрозмовника уважно і до кінця для того, щоб зрозуміти, з чим особисто Ви не погоджуєтеся, і тільки після цього викласти свою точку зору.
- Не задавайте надто багато запитань. Доцільно ставити запитання для уточнення сказаного. Надмірна кількість запитань певною мірою пригнічує співрозмовника, позбавляє його ініціативи, ставить у позицію оборони.
- Ніколи не кажіть співрозмовнику: “Я добре розумію Ваші почуття”. Така заява більше виправдовує Ваші особисті й даремні спроби переконати співрозмовника в тому, що Ви його слухаєте. Насправді зрозуміти, що саме і як саме відчуває Ваш співрозмовник, дуже важко.
- Не будьте занадто вразливим й емоційним щодо сказаних слів. Слухаючи надміру схвильованого співрозмовника, будьте обережні й не піддавайтеся впливу його почуттів, інакше можна загубити зміст повідомлення.
- Не давайте поради, якщо Вас про це не просять. Непрошені поради дає, як правило, той, хто ніколи не допоможе.
- Не прикривайтеся слуханням як сховищем. Пасивні, невпевнені в собі люди інколи використовують слухання як можливість уникнути спілкування й самовираження. Такого роду мовчання тільки заважає ефективному спілкуванню.
- Пам’ятайте, що ефективне слухання – це основа отримання точної інформації. Запам’ятати більш надійно почуте Ви зможете тоді, коли слухаєте з розумінням.
За матеріалами посібника Логунова
М.М. Соціально-психологічні аспекти управлінської діяльності. – К.: Вид-во
НАДУ, 2006. – 256 с.
Немає коментарів:
Дописати коментар