Дуже часто керівнику доводиться
вирішувати конфлікти не лише в діловій, а й у особистісно-емоційній сфері
взаємовідносин між співробітниками.
При їх вирішенні застосовуються інші
методи, оскільки тут, за звичай, важко визначити як об’єкт суперечок так і сферу
протилежності інтересів.
При виборі ефективних методів
вирішення конфліктів у особистісно-емоційній сфері бажано керуватися наступними
правила поведінки з конфліктними особистостями:
1. Варто мати на
увазі, що у таких людей існують приховані потреби у задоволенні власних
інтересів (наприклад у самоствердженні, підвищенні рівня самооцінки, подоланні
тих якостей, які заважають їм досягати
життєвого і професійного успіху). Зокрема, агресивність може бути
викликана лякливістю і малодушністю, а
зверхність – невпевненістю у власних силах.
2. При спілкуванні
з конфліктними особистостями слід контролювати власні емоції і, по можливості,
старатися дати вихід емоціям протилежної
сторони.
3. Не приймати на
власний рахунок емоції і поведінку таких людей, пам’ятаючи про те, що задля
задоволення своїх потреб вони, подібним чином, поводять себе й з іншими людьми.
4. Бажано
визначити до якого типу конфліктних особистостей можна віднести таку людину і
відповідно до цього вибудовувати власну
поведінку. У своїй книзі “Спілкування з важкими людьми” Роберт Бремсон виділяє
такі типи “важких людей”:
§
“агресор” – груба, дратівлива,
безпардонна людина. Як правило, за її
агресивністю ховається боязнь розкриття
некомпетентності;
§
“жалібник” – людина, яка постійно
звинувачує оточуючих у всіх смертних гріхах, сама ж при цьому нічого не робить
для вирішення існуючих проблем. Така
поведінка психологами пояснюється як прагнення подолати невпевненість і
приховати низький рівень власної самооцінки;
§
“розгнівана дитина” – спалах
емоцій у таких людей свідчить про їх бажання взяти ситуацію під контроль. За
психологічними характеристиками такі люди, як правило, не бувають злими ;
§
“максималіст” – людина, яка прагне реалізації власних потреб “тут і
зараз”, навіть якщо в цьому немає необхідності;
§
“мовчун” – людина яка не говорить
про свої потреби, образи, все тримає в собі, однак за певних обставин може
раптово вимістити своє незадоволення на
інших;
§
“прихований месник” – людина, яка
чинить неприємності людям за допомогою певних махінацій, вважаючи при цьому, що
вона відновлює справедливість;
§
“хронічний звинувачувальник”
- людина, яка постійно вишукує помилки
інших і вважає що вона завжди права. Цим самим вона прагне, звинувачуючи інших,
вирішити власні проблеми;
§
“фальшивий альтруїст” – люди
такого типу поведінки немов би роблять добро іншим, але при цьому глибоко в
душі жаліють зроблене, що часто виявляється у роздратуванні, вимозі компенсацій
тощо.
5. У процесі спілкування з
“важкими людьми” наполягайте на тому, щоб вони говорили Вам правду, якою б вона
не була. Ви повинні переконати таку людину, що Ваше відношення до неї буде
ґрунтуватися на тому, наскільки вона чесно і послідовно буде взаємодіяти з Вами.
За матеріалами
посібника: Логунова М.М. Конфлікти,
стреси, маніпулювання в державному управлінні: Навч. посіб./ За аг. ред..
М.М.Логунової. – К.: Вид-во НАДУ, 2008. – 79 с.
Немає коментарів:
Дописати коментар