Процес професійного вигорання
виникає в результаті внутрішнього накопичення негативних емоцій без відповідної
«розрядки» і розвивається поступово. Спочатку у «вигораючого» починає зростати
напруга у спілкуванні.
Існує так звана «група ризику»
працівників, які найбільш схильні до вигорання – це ті, хто працює у
сфері «людина-людина» і в силу своєї професії змушені багато і інтенсивно
спілкуватись з іншими людьми. Факторами, які впливають на вигорання, є
індивідуальні особливості нервової системи і темпераменту.
Швидше «вигорають» працівники з слабкою нервовою системою і ті, хто має інтровертований характер, індивідуальні особливості яких не поєднуються з вимогами професій типу «людина-людина».
Швидше «вигорають» працівники з слабкою нервовою системою і ті, хто має інтровертований характер, індивідуальні особливості яких не поєднуються з вимогами професій типу «людина-людина».
Далі емоційна перевтома
переходить у фізичну, людина не відчуває в собі сил для виконання навіть
дріб'язкових справ, доводиться докладати багато зусиль, щоб примусити себе
приступити до роботи. Така втома може провокувати стан пригніченості, апатію,
спалахи роздратування, відчуття постійної напруги, дискомфорту.
Стає усе важче зосередитись на
виконуваній роботі, усе частіше з голови вилітають важливі справи. Людина вже
не завжди здатна стримати викликане оточуючими роздратування, виникає потреба
усамітнитися, обмежити контакти. Якщо ж це не вдається, то спрацьовує певна
захисна реакція організму, яка може виражатися у байдужості до людей, цинізмі і
навіть агресії.
Вигорання відбувається дуже
поступово (I стадія триває 3-5 років, II триває 5-15 років, III – від 10 до 20
років), на його тлі можуть загострюватись хронічні і виникати нові хвороби.
Синдром
вигорання включає в себе три основні
складові:
-
емоційну виснаженість;
-
деперсоналізацію;
-
редукцію професійних досягнень.
Під емоційною виснаженістю
розуміється відчуття спустошеності і втоми, викликане власною роботою.
Деперсоналізація
(дегуманізація) — цинічне відношення до роботи та до її
об'єктів. Зокрема, в соціальній сфері при деперсоналізації виникає байдуже,
негуманне, цинічне відношення до людей, з якими працюють.
Редукція
професійних досягнень — виникнення у працівників
почуття некомпетентності в своїй професійній сфері, усвідомлення неуспішності в
ній.
Психофізичні
симптоми:
- почуття
постійної, неминаючої втоми не тільки по вечорах, але і зранку, відразу ж після
сну (симптом хронічної втоми);
- відчуття
емоційного і фізичного виснаження;
- зниження
сприйнятливості і реактивності на зміни зовнішнього середовища (відсутність
реакції цікавості та страху);
- загальна
астенізація (слабість, зниження активності і енергії, погіршення біохімії крові
і гормональних показників);
- часті
безпричинні головні болі, постійні розлади шлунково-кишкового тракту;
- різка втрата чи
різке збільшення ваги;
- повне чи
часткове безсоння (швидке засипання і відсутність сну раннім ранком, починаючи
з 4 год., або ж навпаки, нездатність заснути до 2—3 год. ночі і «важке»
пробудження вранці, коли потрібно вставати па роботу);
- постійний
загальмований, сонливий стан і бажання спати протягом усього дня;
- задишка або
порушення дихання при фізичному чи емоційному навантаженні;
- помітне
зниження зовнішньої і внутрішньої сенсорної чутливості: погіршення зору, слуху,
нюху і дотику, втрата внутрішніх, тілесних відчуттів.
Соціально-психологічні
симптоми:
- байдужість,
нудьга, пасивність і депресія (знижений емоційний тонус, почуття
пригніченості);
- підвищена
дратівливість на незначні, дрібні події — часті нервові «зриви» (вибухи
невмотивованого гніву чи відмова від спілкування, «відхід у себе»);
- постійне
переживання негативних емоцій, для яких у зовнішній ситуації причин немає
(почуття провини, невпевненості, образи, підозри, сорому);
- почуття
неусвідомленого занепокоєння і підвищеної тривожності (відчуття, що «щось не
так. як треба»);
- почуття
гіпервідповідальності і постійний страх, що щось «не вийде», чи з чимось не
вдасться впоратися;
- загальна
негативна установка на життєві і професійні перспективи (типу «Як не намагайся,
все одно нічого не вийде»).
Поведінкові
симптоми:
- відчуття, що
робота стає все важчою і важчою, а виконувати її — все складніше і складніше;
- співробітник
помітно змінює свій робочий режим дня (рано приходить на роботу і пізно йде
або, навпаки, пізно приходить на роботу і рано йде);
- незалежно від
об'єктивної необхідності, працівник постійно бере роботу додому, але вдома її
не робить;
- керівник
відмовляється від прийняття рішень, формулюючи різні причини для пояснень собі
й іншим;
- відчуття, що
все марно, зневіра, зниження ентузіазму стосовно роботи, байдужість до
результатів;
- невиконання
важливих, пріоритетних завдань і «застрягання» на дрібних деталях, витрата
більшої частини робочого часу на погано усвідомлюване чи неусвідомлюване
виконання автоматичних і елементарних дій;
- дистанціювання
від співробітників і учнів, підвищення неадекватної критичності;
- зловживання
алкоголем, різке зростання викурених за день цигарок, вживання наркотиків.
Отже, важливо навчитись звертати
увагу на позитивні моменти життя і вміти бути вдячними за них. Негативне
запитання «За що?» бажано перетворювати на позитивне «Для чого?». Для чого у
моєму житті з'явилась та чи інша неприємна ситуація? Які висновки я маю з неї
зробити? Чого я маю в цій ситуації навчитись?
Якщо з таких позицій підходити до
життєвих ситуацій, то вони перестають сприйматися як проблеми, і життя починає
сприйматись як школа, де події і ситуації складаються таким чином, щоб ми могли
навчитись саме тому, що нам потрібно.
Пам’ятайте, що подібне
притягує подібне: чим ми цей світ наповнюємо через думки, емоції, вчинки, те до
нас і повертається. Як говориться у відомій приказці: «Що посієш, те й
пожнеш».
На завершення хочеться побажати
всім наснаги, радісного і творчого підходу до життя взагалі і роботи зокрема.
За матеріалами
сайту http://school20.km.ua/inf910_psiholog4.html
Немає коментарів:
Дописати коментар