Наступний інструмент - метод Шести Капелюхів
Мислення. (автор Едвард де Боно, 1986)
Капелюх - це частина туалету, що легко
надягти і зняти. У деяких культурах капелюх асоціюється з роллю, що грається
кимсь у конкретний момент. Часто вона асоціюється з мисленням.
Коли ми про що-небудь думаємо, ми звичайно
намагаємося робити усе відразу. Ми можемо шукати небезпеки і труднощі - чому
що-небудь не спрацьовує. Ми можемо намагатися знайти нові ідеї. Ми можемо
намагатися роздобути більше інформації. Крім того, є наші почуття й емоції, що
постійно намагаються втрутитися.
Чи можемо ми розділити всі ці важкі типи
мислення? У сумці гравця в гольф багато різних ключок. Одна ключка зручна в
одних ситуаціях, інші вимагають іншої. Можна грати в гольф і однією ключкою.
Але вас завжди переможе гравець, що використовує повний набір. Чому ми
вважаємо, що існує один настрій мислення, адекватний у всіх ситуаціях? Чому ми
намагаємося робити усі відразу?
Метод Шести Капелюхів надзвичайно простий,
але це сильна простота. Коли обговорюється питання, кожний із присутніх
застосовує до нього конкретний капелюх, і усі думають в одному напрямку.
У 1990 році компанія IBM використовувала
метод шести капелюхів як частина базисного навчання 40.000 своїх менеджерів по
усьому світі. Метод широко використовується компаніями Du Pont, Prudential,
NTT, а також багатьма іншими великими корпораціями.
Шість метафоричних Капелюхів різних кольорів
представляють кожний з основних типів мислення.
БІЛИЙ КАПЕЛЮХ: Білий наводить на думку про
папір. Білий капелюх пов'язаний із інформацією. Надягши білий капелюх, ми
задаємо питання такого роду: "Яка інформація у нас є?"; "Яка
інформація нам потрібна?"; "Якої інформації нам не вистачає?";
"Як нам одержати відсутню інформацію?"; "Які питання ми повинні
задавати?" Білий капелюх використовується для того, щоб спрямувати увагу
на наявну чи відсутню інформацію.
ЧЕРВОНИЙ КАПЕЛЮХ: Червоний наводить на думку
про вогонь і тепло. Червоний капелюх зв'язаний з почуттями, інтуїцією й
емоціями. Ви можете не усвідомлювати, чому вам щось подобається, чи чому не
подобається. Коли використовується червоний капелюх, у вас з'являється
можливість описати свої почуття й інтуїцію, без будь-яких пояснень. Ваші
почуття існують, і червоний капелюх дає можливість їх викласти.
ЧОРНИЙ КАПЕЛЮХ: Це, можливо, самий корисний
капелюх. І він, безсумнівно, найчастіше викорисовується. Чорний колір нагадує
про мантію судді. Чорний означає обережність. Чорний капелюх не дає нам зробити
що-небудь небезпечне. Чорний капелюх указує на ризик і говорить, чому щось може
не вийти. Однак чорним капелюхом не можна зловживати, тому що зловживання
небезпечне саме по собі.
ЗЕЛЕНИЙ КАПЕЛЮХ: Зелений нагадує про рослини,
ріст, енергію, життія Зелений капелюх - капелюх енергії. Під зеленим капелюхом
ми вносимо пропозиції й обговорюємо нові ідеї й альтернативи. Під зеленим
капелюхом ми говоримо про модифікації й варіації існуючих ідей. Зелений капелюх
дозволяє думати про можливості. Коли використовується зелений капелюх, кожний
прикладає творчі зусилля.
СИНІЙ КАПЕЛЮХ: Синій капелюх використовується
для розгляду самого процесу мислення: "Що нам робити далі?";
"Чого ми досягли на сучасний момент?". Синій капелюх використовується
на початку обговорень, щоб поставити завдання мислення і вирішити, чого ми
хочемо досягти в його результаті. Синій капелюх можна використовувати, щоб
упорядкувати послідовність застосовуваних капелюхів і підсумувати досягнуте.
ЖОВТИЙ КАПЕЛЮХ: Жовтий колір наводить на
думку про сонце й оптимізм. Під жовтим капелюхом ми робимо пряме зусилля знайти
достоїнства й переваги пропозиції: "Що в цьому гарного?" Навіть якщо
ідея нам не подобається, жовтий капелюх просить нас знайти в ній гарні сторони.
"Які переваги?"; "Кому це вигідно?"; "Відкіля
з'являться переваги?"; "Які різні цінності?"
Існують деякі підстави вважати, що, коли ми
думаємо з обережністю, біохімічний баланс мозку може відрізнятися від балансу в
той час, коли ми намагаємося думати позитивно, чи час, коли ми намагаємося
думати творчо. Якщо це виявиться вірним, щось начебто Шести Капелюхів абсолютно
необхідно, оскільки в мозку не може бути тих самих оптимальних параметрів для
кожного з типів мислення одночасно.
Емоції змінюють наше мислення, встановлюючи
різну чутливість частин мозку. Сердячи, ви будете дивитися на світ не так само,
як випробуючи задоволення. У деякому змісті, капелюха дають щось начебто
"зовнішніх емоцій", що роблять наш розум чуттєвим до різних поглядів
на речі - а не тільки лише до однієї перспективи.
Его і результативність
Звичайно его і результативність у мисленні
занадто сильно зв'язані один з одним. Якщо людині не подобається ідея, вона не
стане намагатися знайти в ній переваги - і навпаки. Метод капелюхів розділяє
эго і результативність. Мислителю кидається виклик: використовувати різні капелюхи.
У нього навіть виникає почуття волі, оскільки тепер він більше не обмежений
однією точкою зору.
Людина, якій не подобається ідея, тепер
прикладе зусилля під жовтим капелюхом, спробувавши знайти в ній достоїнства.
Людини, повного ентузіазму щодо ідеї, попросять глянути на труднощі під чорним
капелюхом. Капелюха часто приводять до того, що мислитель знаходить інші точки
зору, що змінюють його думку з обговорюваного питання. Я не хочу, щоб хтось
вважав себе "мислителем чорного капелюха в цій групі". Я не хочу, щоб
хтось вважав себе "мислителем зеленого капелюха в цій групі". Це
прямо протилежно меті шести капелюхів. Кожний повинний робити зусилля
використовувати всі капелюхи.
Немає коментарів:
Дописати коментар